FF:PG22B41 Ped. diagnostika - Informace o předmětu
PG22B41 Pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Čt 13:20–14:55 49
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Pedagogická diagnostika Cílem disciplíny je seznámit studenty s teorií i praxí edukativní diagnostiky. Budeme se opírat o poznatky pedagogické metodologie. Semináře budou zaměřeny na rozbor typických výchovných situací a na využití prostředků diagnostiky při jejich řešení, včetně interpretace získaných dat. Na přednáškách se budeme zabývat chápáním pedagogické diagnostiky, jejím vymezením, druhy diagnóz. Zvláštní pozornost se soustředí na hodnocení a kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice (jeho vývoj, koncepce školského hodnocení, podstata školského hodnocení). Dále bude rozebráno měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice (škály a škálování, druhy škál, požadavky na jejich konstrukci). Budou objasněny metody pedagogické diagnostiky. Soustředíme se na klasifikaci těchto metod. Zmíníme pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti). Neopomeneme diagnostiku vyučovacího a výchovného stylu učitele, diagnostiku příčin neprospěchu žáka, diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě, diagnostiku rodiny, školní zralost a roli speciální diagnostiky.
- Literatura
- Metody hodnocení
- Forma: přednáška, seminář Podmínky pro získání kreditu: seminární práce, zápočet Počet kreditů: 2
- Informace učitele
- Literatura: Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. H&H, Jinočany 1993. Hrabal, V. : Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. SPN, Praha 1989.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/PG22B41