PSD_08 Specializační obor (obecná psychologie, vývojová psychologie, klinická psychologie, sociální psychologie)

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/0/0. 20 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Specializační obor: Obecná psychologie (garant: doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, CSc.) Tento předmět u studentů oboru obecná psychologie zachovává témata, která již byla zkoušena v rámci předmětu Teorie a metodologie psychologie, ale u těchto studentů se předpokládá mnohem hlubší a komplexnější porozumění těmto poznatkům a jejich precizní uplatnění ve výzkumné práci. Student musí prokázat znalost modelů a teorií psychologie, a to jak klasických, tak nových směrů v současné psychologii. Tyto modely a teorie musí být schopen aplikovat při řešení svých výzkumných problémů, zejména své disertační práce. Musí znát filosofická a metodologická východiska výzkumné práce musí je dokázat aplikovat při řešení svého výzkumného problému. Specializační obor: Sociální psychologie (garant: doc. PhDr. Marek Blatný, CSc.) Cílem kurzu je podat aktuální přehled poznatků ve specializačním oboru. Zájem je soustředěn na pokroky v teorii a metodologii oboru, ve výzkumu (včetně specializovaných oblastí a aplikovaného výzkumu) a v praktických aplikacích (např. psychologie organizací, vztah psychologie a práva, vztah sociální psychologie a politiky, včetně praktické politiky). Pozornost je věnována i novým tématům a disciplínám, např. automatismům v sociálním životě, sociálnímu stigmatu a evoluční sociální psychologii. Specializační obor: Vývojová psychologie (garanti: prof. PhDr. Josef Švancara, CSc., Mgr. Šárka Portešová, Ph.D.) Cílem je seznámit posluchače s teoreticko-metodologickými koncepcemi vývojové psychologie. Důraz je kladen na hlubší porozumění důležitým metodám, pojmům, teoriím pokrývajícím celý rozsah ontogenetického vývoje. Studenti budou vedeni ke kritické analýze daných teorií a metodologií s cílem hlubšího pochopení specifik daného oboru a správného projektování vlastního výzkumného problému. Specializační obor: Klinická psychologie (garanti: prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc., doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc.) Cílem kurzu je podat aktuální přehled poznatků ve specializačním oboru. Pozornost je věnována široké oblasti klinické psychologie, psychologie zdraví/nemoci, psychosomatické medicíny a dalším tématicky blízkým lékařským i nelékařským (např. z oblasti etiky, politiky, sociální vědy apod.) oborům. Předmět je orientován s ohledem na teoretická východiska a také ve smyslu aplikované vědy. Studující budou vedeni ke kritické analýze daných teorií a metodologie s cílem hlubšího pochopení specifik daného oboru a správného projektování vlastního výzkumného záměru.
Osnova
  • Sociální psychologie: 1. Historie sociální psychologie. 2. Metodologie sociální psychologie: výzkumné designy, metody, metody analýzy dat. 3. Intrapersonální témata: postoje (struktura, funkce, utváení, zmny), mentální reprezentace a paměť, volní jednání (kontrola, automatismy), rozhodování, sociální posuzování, motivace, emoce. 4. Personální témata: osobnost a sociální chování, self, sociální vývoj, rod (gender). 5. Interpersonální témata: řeč a sociální chování, non-verbální komunikace, sociální normy, persuaze, konformita, stereotypy, předsudky, diskriminace, přátelství & intimní vztahy, altruismus & prosociální chování, agrese & antisociální chování. 6. Témata kolektiv: malé a velké skupiny, skupinové vztahy a dynamika, sociální konflikty, sociální stigma, sociální spravedlnost, sociální hnutí. 7. Interdisciplinární perspektivy: zdravé chování, psychologie organizací, vztah psychologie a práva, vztah mezi sociální psychologií a politikou (politická přesvědčení i praktická politika). 8. Nové trendy v sociální psychologii: kulturní povaha sociální psychologie (kritická psychologie, feministická psychologie, psychologie diskurzu), evoluční sociální psychologie. Literatura: Knihy: Gilbert, D.T., Fiske, S.T. Lindzey, G. (1998). The Handbook of Social Psychology I. Boston, Mc Graw-Hill. Gilbert, D.T., Fiske, S.T. Lindzey, G. (1998). The Handbook of Social Psychology I. Boston, Mc Graw-Hill. McGrath, J.E.; Tschan, F. (2003). Temporal Matters in Social Psychology. Washington, American Psychological Association. Stroebe, W.; Hewstone, M. (2000). European Review of Social Psychology Vol. 11.Chichester, Wiley. Stroebe, W.; Hewstone, M. (2002). European Review of Social Psychology Vol. 12.Chichester, Wiley. Časopisy: Journal of Personality and Social Psychology Journal of Social Psychology European Journal of Social Psychology Vývojová psychologie - základní okruhy, vedoucí k: Hlubšímu porozumění emočním a symbolickým základům ontogenetického vývoje ve vztahu k evolučně omezenému a sociálně konstruovanému světu. Hlubšímu porozumění teoriím vývoje vlastní identity a empirickým koncepcím, výzkumům. Hlubšímu porozumění aspektům kognitivního vývoje, zejména současné integrační teorie. Hlubšímu porozumění možnostem a limitům použití vědecké metodologie v rámci vývojové psychologie a zdokonalení schopnosti pokládat specifické empirické otázky a pokoušet se o formulování objektivních odpovědí na ně, na základě sběru, analýzy a interpretace dat. Hlubší analýze teoretických koncepcí ve vztahu k vlastnímu výzkumnému problému, a rozvoj schopnosti formulovat vlastní koncepci vývoje, založené na analýze současných vědeckých poznatků. Literatura: Cole, M., Cole, S., 2004, The Development of Children, 5th edition, Palgrave, Worth publishers. Empson, J., Nabuzoka, J., 2003, Atypical Child Development in Context, Palgrave, Worth publishers. Turner, J.S., Helms, D.B., 1995, Lifespan Development, 5th edition, Palgrave, Worth publishers. Valsiner, J., Connolly, K., 2002, Handbook of Developmental Psychology, Sage publications, Ltd. Časopisy: Developmental Psychology, APA, ISSN: 0012-1649 Human Development, ISSN: 0018716X Klinická psychologie: Pozornost je věnována široké oblasti klinické psychologie, psychologie zdraví/nemoci, psychosomatické medicíny a dalším tématicky blízkým lékařským i nelékařským (např. z oblasti etiky, politiky, sociální vědy apod.) oborům. Předmět je orientován s ohledem na teoretická východiska a také ve smyslu aplikované vědy. Obecná psychologie: Philosophical Antecedents of Cognitive Psychology: The Emergence of Psychology; The Merging of Philosophy and Physiology into Modern Psychology; The Diverging Perspectives of Modern Psychology History of Psychology: Antecedents of Cognitive Psychology; From Associationism to Behaviorism; Gestalt psychology Research Methods in Cognitive Psychology: Goals of Research; Distinctive Methods of Research; Key Issues in Cognitive Psychology; Fields Within Cognitive Psychology Biological Foundations of Cognitive Psychology: Organization of the Nervous System ;The Central Nervous System: The Brain and the Spinal Cord; Viewing the Structures and Functions of the Brain; The Cerebral Hemispheres and the Cerebral Cortex; Hemispheric Specialization; Lobes of the Cerebral Hemispheres and Cortex; Association Areas; Information Processing in the Nervous System; Structural Components: Neurons and Glial Cells; Conduction of Information Within Neurons; Communication Between Neurons; Common Neurotransmitters Attention and Consciousness: Preconscious Processing; Controlled Versus Automatic Processing; Processes Habituation; Selective Attention; Vigilance and Signal Detection; Search; Divided Attention; Theories or Attention: Filter and Bottleneck Theories; Attentional-Resource Theories; Additional Considerations in Attention; Neurocognitive Findings on Attention and Consciousness; Attention and Perception Perception: Depth Perception; Perceptual Constancies; Deficits in Forms and Pattern Perception; Gestalt Approaches to Form Perception Theories or Perception: Constructive Perception Direct Perception; Synthesizing the Two Theories; A Computalional Theory of Perception; Spatiotemporal Boundary-Formation Theory Theoretical Approaches to Pattern Recognition: Bottom-up Theories; Top-down Influences on Perception; Comprehension Processes Auditory Perception: Speech Perception; Basic Facts About Speech; Theorelical Approaches to Sérech; Perception Is Speech Perception Special? Knowledge Representation: Mental Representation of Knowledge;Representations of Declarative Knowledge: Words Versus Picture; Mental Imagery; Dual-Code Hypothesis: Analogical Images Versus Symbols Propositional Hypothesis: Functional Equivalence: Mental Manipulations of Images; Possible Synthesis: Dual-Code; Kosslyn's Synthesis; Johnson-Laird's Synthesis; Cognitive Maps, Text Maps Representations of Declarative Knowledge: Concepts and Schemas; Semantic Network Models; Representations of Procedural Knowledge; The Production and the Production System; Conceptual Dependency; Integrative Models for Representing Declarative and Non/declarative Knowledge; The Connectionist Model Memory: Exceptional Memory; Deficient and Outstanding Memory; Recall and Recognition; Implicit Versus Explicit Memory ; Model of Memory; The Sensory Store; The Short- Term Store; The Long- Term Store; Working Memory Model: Procedural, Episodic, and Semantic Memory; Concepts and Schemas: The Structure of Semantic Memory Memory Processes: Encoding of Information; Initial Encoding of Information for Brief Storage and Temporary Use; Forms of Encoding for Long- Term Storage Forgetting Information from Working Memory; Interference Theory; Decay Theory Transferring Information From Working Memory to Long-Term Storage; Rehearsal; Organization of Information; Mnemonic Devices Development of Memory: Differences in Metacognitive Processes Retrieval: Difficulties in Studying Retrieval Processes; Retrieval From Short-Term Memory; Effects of Prior Knowledge on Encoding and Retrieval; Effects of Subsequent Knowledge on Retrieval; Context Effects of Encoding and Retrieval Language: General Properties of Language: Semantics and Syntax Language Acquisition: Stages of Language Acquisition; Theoretical Explanations of Language Acquisition; Cognition and Language Acquisition Semantics: Theories of Meaning; Relationships Among Concepts: Basic Levels, Explanations, and Inferences; Semantics and Other Aspects of Language Syntax: The Syntax Tendency; Parsing and Phrase Structure; Relationships Among Syntactical Structures; Relationships Between Syntactical and Lexical Structures Language in Context: Linguistic Relativity and. Linguistic Universal; Language in a Social Context; Speech Acts; Conversational Postulates; Language in a Cognitive Context; Scripts; Slips of the Tongue; Metaphorical Language Problem solving : The Problem-Solving Cycle; Hindrances to Problem Solving; Mental Sets, Entrenchment, and Fixation; Negative Transfer; Positive Transfer; Incubation Creativity: Psychometric Approaches; Cognitive Approaches; Personality and Motivational Approaches Decision Making and Reasoning > Classical Decision Theory; Satisficing; Elimination by Aspects; Heuristics and Biases Deductive Reasoning: Conditional Reasoning; Syllogistic Reasoning Inductive Reasoning: Reaching Causal Inferences; Categorical Inferences; Reasoning by Analogy Intelligence; Structure of Intelligence: A Factor-Analytic Approach; Early Factorial Models; Multidimensional Models Processes of Intelligence: An Information-Processing Approach; Nettelbeck: Inspection Time; Jensen: Choice Reaction Time; Hunt: Lexical Access Speed and Speed of Simultaneous Processing; Sternberg: The Componential Theory and Complex Tasks; Simon: Complex Problem Solving Integrative Approaches to Intelligence; Gardner: Multiple Intelligences; Sternberg: The Triarchic Theory Emotions and the Topography of the Mind Feeling Theories Emotions and Intentional Objects Psychological and Evolutionary Approaches Cognitivist Theories Perceptual Theories The Ontology of Emotions Rationality and Emotions Emotions and Self-knowledge Morality and Emotions
Literatura
  • Klinická psychologie v praxi. Edited by Bohumila Baštecká. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 420 s. ISBN 80-7178-735-3. info
  • VAŠINA, Lubomír. Klinická psychologie a somatická psychoterapie. 1. vyd. Brno: Neptun, 2002, 233 s. Zdravotnictví. ISBN 80-90-28-96-4-9. info
  • VAŠINA, Lubomír. Klinická psychologie I. 1. vyd. Brno: Vyd. MU, 1985, 92 s. ISBN 55-009-85. info
  • VAŠINA, Lubomír. Klinická psychologie II. 1. vyd. Brno: Vyd. MU, 1986, 76 s. ISBN 55-011-86. info
  • PLANTE, Thomas G. Současná klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 444 s. ISBN 8071699632. info
  • Contemporary clinical psychology (Orig.) : Současná klinická psychologie. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
  • VAŠINA, Lubomír. Klinická psychologie. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1985, 93 s. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • Research methodology in the life, behavioural and social science. Edited by Herman J. Adér - Gideon J. Mellenbergh. 1st ed. London: SAGE Publications, 1999, xvii, 393. ISBN 0-7619-5883-5. info
  • SOLSO, Robert L. Cognitive psychology. 5th ed. Boston: Allyn and Bacon, 1998, xx, 601 s. ISBN 0-205-27418-8. info
  • GAVIN, Helen. The essence of cognitive psychology. 1st pub. London: Prentice-Hall Europe, 1998, xi, 215 s. ISBN 0-13-796459-5. info
  • Essays in cognitive psychology. Hove: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1993. info
  • WEINER, Bernard. An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer-Verlag, 1986, xi, 304 s. ISBN 0-387-96312-X. info
  • EYSENCK, Michael W. A handbook of cognitive psychology. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1984. ISBN 0-86377-016-9. info
  • WEINER, Bernard. Human motivation. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1980. ISBN 0-03-055226-5. info
Metody hodnocení
Přednáška a seminář formou blokové výuky, ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012.