FF:CJQ020 Syntax češtiny pro cizince II - Informace o předmětu
CJQ020 Syntax češtiny pro cizince II
Filozofická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Karlík, CSc. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová - Rozvrh
- St 15:00–16:35 N01023
- Předpoklady
- CJQ015 Syntax češtiny pro cizince I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Čeština pro cizince (program FF, B-FI)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je seznámit posluchače s gramatickou a sémantickou strukturou souvětí. Bude v ní podána klasifikace souvětí podle těchto kritérií: (a) formálně syntaktické (parataxe x hypotaxe), (b) sémantické (spojování propozic x zapojování jedné propozice do jiné propozice), (c) spojovací prostředek (bez konektoru x s konektorem - spojkové souvětí x relativní souvětí). Seminář vychází z rozboru textů a je věnován syntaktické a funkčně sémantické analýze výrazů a jejich gramatických kategorií. Zvýšená pozornost se věnuje otázkám syntaktické synonymie, ekvivalence a konkurence v rámci větných členů, syntaktických vztahů a parataxe / hypotaxe. Důraz se klade také na interpretaci výrazů, které nejsou větnými členy (na jejich původ a funkci).
- Osnova
- Cílem kursu je seznámit posluchače s gramatickou a sémantickou strukturou souvětí. Bude v ní podána klasifikace souvětí podle těchto kritérií: (a) formálně syntaktické (parataxe x hypotaxe), (b) sémantické (spojování propozic x zapojování jedné propozice do jiné propozice), (c) spojovací prostředek (bez konektoru x s konektorem - spojkové souvětí x relativní souvětí). Seminář vychází z rozboru textů a je věnován syntaktické a funkčně sémantické analýze výrazů a jejich gramatických kategorií. Zvýšená pozornost se věnuje otázkám syntaktické synonymie, ekvivalence a konkurence v rámci větných členů, syntaktických vztahů a parataxe / hypotaxe. Důraz se klade také na interpretaci výrazů, které nejsou větnými členy (na jejich původ a funkci).
- Literatura
- Metody hodnocení
- Seminář I je ukončen zápočtem, seminář II je ukončen zkouškou.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/CJQ020