FF:PSB_07 Úvod do hudební psychologie - Informace o předmětu
PSB_07 Úvod do hudební psychologie
Filozofická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje se základními teoretickými východisky hudební psychologie, s ohledem na aplikační oblast této disciplíny.
- Osnova
- Osnova 1. Základní hudební terminologie. Zvuk. Hudba. Proces slyšení. 2. Kognitivní procesy spojené s vnímáním hudby (vnímání tónové výšky, barvy, intenzity, délky, tónových souzvuků, vnímání vyšších strukturních celků-tónina, melodie, rytmické vzorce, vyšší části hudební formy,úloha paměti a pozornosti při vnímání hudby). 3. Poslech hudby, působení hudby, hudební prožitek (reakce posluchače na hudbu, široká oblast působení hudby, analýza hudebního prožitku). 4. Hudební schopnosti a nadání (pojem hudební schopnost, dědičnost hudebního nadání, hudební vývoj, možnosti učení a rozvoje hudebních schopností, neurofyziologické základy hudebnosti). 5. Aktivní hudební činnost (zákonitosti hudební interpretace z hlediska psychologie, osobnost hudebníka). 6. Hudební tvořivost (skladatelský proces). 7. Aplikovaná hudební psychologie (hudební pedagogika, hudební terapie, hudba v každodenním životě, komerční využití hudby). Literatura Krbaťa, P. (1994). Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov: Matúš. Nazajkinskij, J. V. (1980). O psychologii hudobného vnímania. Bratislava: OPUS. Poledňák, I. (1984). ABC - Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon. Sedlák, F. (1989). Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Editio Supraphon, Commenium Musicum. Sedlák, F. (1990). Základy hudební psychologie. Praha: SPN. Critchley, M., Henson, R. A. (eds.) (1977). Music and the Brain: Studies in the Neurology of Music. London (GB): W. Heineman. Deutsch, D. (1999). The Psychology of Music. Second Edition. New York: Academic Press. Hargreaves, D. J., North, A. C. (eds.) (1997). The Social Psychology of Music. Oxford (GB): Oxford University Press. Hodges, D., A. (ed.) (1996). Handbook of Music Psychology. Second Edition. San Antonio (USA): IMR Press. Peretz, I., Zattore, R.J. (2003). The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford (GB): Oxford University Press. Revesz, G. (1953). Introduction to the Psychology of Music. London (GB): Longmans, Green & Co. Sloboda, J., A. (1985). The Musical Mind. The Cognitive Psychology of Music. Oxford (GB): Clarendon Press.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu předpokládá vypracování referátu na zvolené téma předneseného na semináři a úspěšné vypracování písemného testu na konci semestru.
- Informace učitele
- Předmět je vyučován každoročně. Předmět si smí zapsat nejvýše 30 studentů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/PSB_07