USK_10 Chapters from Theater History II.

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Christov, Ph.D. (lecturer), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Timetable
Fri 24. 2. 10:00–11:35 zruseno D22, Fri 24. 3. 10:00–11:35 zruseno D22, Fri 21. 4. 10:00–11:35 zruseno D22, Fri 19. 5. 10:00–11:35 zruseno D22
Prerequisites (in Czech)
USK_09 Chapters from Theater History
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je koncipován jako dvousemestrální přednáška, jež se bude snažit postihnout význačné a podnětné etapy vývoje světového divadla a dramatu. Přednáška se zaměří jak na některé historické, stylové a slohové epochy (antika, středověk, klasicismus, romantismus, symbolismus, surrealismus, absurdní drama), tak na stěžejní díla a osobnosti světové dramatiky a divadelnictví (Moliere, Shakespeare, J. W. Goethe, Samuel Beckett, Peter Brook...). V rámci přednášky budou též interpretována a analyzována vybraná díla světové dramatiky.
Syllabus (in Czech)
  • * ANTIKA - řecká tragédie (Sofoklés), principy antického divadla, divadelní prostor, komedie (Menandros), římské drama a divadlo (rozdíly oproti divadlu řeckému, Plautus) * STŘEDOVĚK - žánry středověkého divadla (světské - fraška, sottie, moralita; náboženské - mystérium, mirákl), komické monology, inscenační podoby středověkého divadla, karnevalové principy * SHAKESPEARE - život, tvorba, principy shakespearovské (alžbětinské) dramatiky, blankvers, alžbětinská scéna * KLASICISMUS - normativní poetiky (Boileau), tragédie (Corneille, Racine), tématika a postavy klasicistní tragédie, alexandrín, komedie (Moliere) * ROMANTISMUS - preromantická hnutí (Sturm und Drang), německý romantismus (Grabbe, Kleist, Büchner), francouzský (Stendhal, Hugo, de Musset, Mérimée), ruský (Puškin, Lermontov), polský (Mickiewicz, Slowacki), teoretické premisy romantického hnutí (Hugo, Stendhal) * SYMBOLISMUS A MODERNA - moderna a divadlo, syntetické divadlo, počátky moderního divadla, Théâtre d'Art, Théâtre de l'Oeuvre, Paul Fort, Lugné-Poë, Alfréd Jarry, ruský symbolismus (Blok) * ABSURDNÍ DIVADLO - krize jazyka a identity (Esslin), principy absurdity, "nová" dramatika (ne-dramatika) - Beckett, Ionesco, Arrabal, Adamov; Sarrautová, Durasová * EXPERIMENTÁLNÍ DIVADLO 2. POL. XX. STOLETÍ - Living Theatre (Beck, Malina), Divadlo Laboratoř (Grotowski), Peter Brook, Odin Teatret (Barba) * SOUČASNÁ DRAMATIKA A DIVADLO - S. Sheppard, T. Stoppard, M. Ravenhill, B.-M. Koltes, E. Walsh, P. Brook, R. Wilson, Ch. Marthaler, T. Ostermaier, R. Lepage, S. Berkoff
Assessment methods (in Czech)
Kurz bude zakončen písemnou prací, která se bude týkat některého z probíraných témat (autoři, díla, teoretické problémy). Student vypracuje písemnou analýzu vybraného dramatického textu z probíraných období. Pro jarní semestr tedy od romantismu do současnosti. Pro analýzu lze zvolit rovněž některé z textů, jež jsou k dispozici v materiálech na ISu. Rozsah písemné práce by měl být cca 9.000 znaků (tj. 5 normostran).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2008, Spring 2011, Spring 2014, Spring 2017, Spring 2020, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/USK_10