FF:UZB003 Obecná a alt. didaktika - Informace o předmětu
UZB003 Obecná didaktika
Filozofická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Rychecká (přednášející)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Po 13:20–14:55 A01, St 11:40–13:15 B32, St 17:30–19:05 B31, Čt 15:00–16:35 zruseno C21
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UZB003/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Hloušková
UZB003/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Ouroda
UZB003/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Trnková - Předpoklady
- UZB002 Základy pedagogiky && DPS002 Základy pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství klasického řeckého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství klasického řeckého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství nizozemského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství nizozemského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství nizozemského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství novořeckého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství novořeckého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-HS3) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS3) (2)
- Učitelství polského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství polského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
- Osnova
- 1. Didaktika - její předmět, základní pojmy 2. Přehled didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace 3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů 4. Obsah výuky - struktura učiva, pedagogické dokumenty 5. Vyučovací metody a formy - charakteristika, ne/vhodnost použití 6.Příprava na vyučování - stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, "dramaturgie" vyučovací hodiny, časová struktura činností 7.Řízení výuky - pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin 8.Řešení konfliktů a nekázně - prostředky udržování kázně, modelové příklady řešení konfliktů, autorita učitele 9. Hodnocení studentů - cíle hodnocení, typy hodnocení 10. Seberefexe v práci učitele - profesionální rozvoj učitele, sebekritické myšlení v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení
- Literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Metody hodnocení
- 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář (předpokládá se aktivní účast studentů) Kurz je zakončen zkouškou, požadavky a formu zadává vyučující.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/UZB003