FF:UZB003 Obecná didaktika - Informace o předmětu
UZB003 Školní didaktika
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Hrubá (cvičící)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UZB003/01: Út 14:10–15:45 J21, I. Procházková
UZB003/02: Út 17:30–19:05 J21, K. Korcová
UZB003/03: Út 9:10–10:45 J21, K. Brücknerová
UZB003/04: Po 10:50–12:25 J21, J. Navrátilová
UZB003/05: St 17:30–19:05 J21, K. Korcová
UZB003/06: Čt 14:10–15:45 J21, J. Hrubá - Předpoklady
- UZB002 Základy pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200
Jiné omezení: !DPS003 - Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe.
Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací. - Osnova
- 1. Didaktika - její předmět, základní pojmy
- 2. Přehled didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace
- 3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů
- 4. Obsah výuky - struktura učiva, pedagogické dokumenty
- 5. Vyučovací metody a formy - charakteristika, ne/vhodnost použití
- 6. Příprava na vyučování - stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, "dramaturgie" vyučovací hodiny, časová struktura činností
- 7. Řízení výuky - pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin
- 8. Řešení konfliktů a nekázně - prostředky udržování kázně, modelové příklady řešení konfliktů, autorita učitele
- 9. Hodnocení studentů - cíle hodnocení, typy hodnocení
- 10. Sebereflexe v práci učitele - profesionální rozvoj učitele, sebekritické myšlení v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení.
- Literatura
- povinná literatura
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- neurčeno
- RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
- COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. A guide to teaching practice. 5th ed. London: Routledge Falmer, 2004, xiv, 460. ISBN 0415306752. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Výukové metody
- Předmět je členěn na přednášky a semináře. Účast na přednáškách není povinná, ale více než doporučená. Přednáška je společná všem, bude se konat zhruba 6 krát za semestr. Semináře jsou oddělené seminární skupiny, konají se každý týden, účast na nich je povinná a předpokládá se aktivní účast studentů na zadaných úkolech. Do seminářů je nutno se zapisovat, každý student bude vypracovávat úkol (cvičnou hodinu) s jednou kolegyní/jedním kolegou. Ideální je proto se již při zapisování do seminární skupiny domluvit s kolegou či kolegyní ze stejného oboru. Vše však bude řešeno na prvních hodinách v semestru.
- Metody hodnocení
- Kurz je zakončen zkouškou, průběžné úkoly jsou součástí hodnocení.
Požadavky a formu zkoušky zadává vyučující. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/UZB003