FF:DPS004 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
DPS004 Psychologie pro učitele
Filozofická fakultajaro 2007
- Rozsah
- blokově. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející), PhDr. Zdeněk Stránský (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- každý lichý pátek 13:20–16:35 C41
- Předpoklady
- DPS001 Psychologie pro učitele
DPS001 (zápočet) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program FF, C-CV) (2)
- Cíle předmětu
- Psychologie pro učitele: Předmět nabízí studentům připravujícím se k učitelskému povolání na základních a středních školách základní teoretické a praktické informace, poznatky a metody nejen pro efektivní vyučování a řešení různých výchovných situací, ale klade si za cíl přispět šířeji k porozumění žákům i sobě samému, ke zvládání komunikace ve škole i v osobním životě, k podpoře zdravého vývoje žáků i učitelů.
- Osnova
- Psychologie pro učitele I, II Cíl a pojetí předmětu: Předmět "Psychologie pro učitele", jež je jednou částí povinného penza studia učitelské způsobilosti, nabízí studentům připravujícím se k učitelskému povolání základní teoretické i praktické informace, poznatky a metody nejen pro efektivní vyučování a řešení jednotlivých výchovných situací, ale klade si za cíl přispět šíře k porozumění žákům i sobě samému, ke zvládání komunikace ve škole i v osobním životě, k podpoře zdravého vývoje žáků i učitelů. Mezi nejdůležitější psychologické disciplíny, které bezprostředně pomáhají učiteli řešit složité výchovné situace, patří: obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie, pedagogická psychologie a sociální psychologie. Jejich předmět se přímo dotýká dynamiky výchovného působení tak, že proniká do zdánlivě nepřístupné žákovy osobnosti, jeho prožívání, chování a autoregulace. Obecná psychologie je základní disciplína, kde se učitel seznámí se všemi výchozími pojmy a vztahy, které nezbytně potřebuje pro další psychologické vzdělávání. Kromě toho poznání psychických procesů, psychických stavů a psychických vlastností vytváří bezprostřední rámec všech psychických stránek, které vyučující musí ve své každodenní činnosti sledovat a usměrňovat. Pro práci učitele jsou nezbytné základní poznatky z psychologie osobnosti, jež se zabývá strukturou osobnosti, jejím poznáváním a formováním; značnou péči věnuje rozdílům (zejména individuálním) mezi lidmi. Jelikož výchovně vzdělávací proces je dynamický systém, který probíhá v dlouhých věkových obdobích a vyznačuje se mnohými kvalitativními a kvantitativními změnami, je velmi důležité poznat i zákonitosti vývoje jedince od narození po stáří, neboť z hlediska biodromálního přístupu poznat daný stav psychiky žáků znamená poznat jejich minulý vývoj, podmínky současného rozvoje a pochopit i budoucí zaměřenost jednotlivců ve vztahu k životním cílům. Tyto poznatky adept učitelství získá v disciplíně vývojová psychologie. Neoddělitelnou součástí psychologických poznatků, které musí učitel ovládat, jsou informace z pedagogické psychologie. Jde o disciplínu, která bezprostředně souvisí s výchovně vzdělávacím procesem a která zkoumá psychologické zákonitosti uplatňující se ve výchově a vzdělávání. Uvedené disciplíny vhodně doplňuje sociální psychologie. Učiteli poskytuje poznatky o tom, jak se žák ve složitých společenských podmínkách vyvíjí a jak se vzhledem k ostatním lidem chová. Učitel a vychovatel potřebují i další psychologické poznatky např. o duševním zdraví a jeho poruchách. Jakákoliv porucha duševních procesů žáka znamená značné těžkosti nejen v jeho prožívání, ale navozuje i problémy ve výchovně vzdělávacím procesu. Každá snaha o pomoc dětem trpícím v důsledků psychických obtíží a nemocí musí vycházet z porozumění příčinám, projevům a sociálním dopadům jejich obtíží. Proto by v souboru psychologických poznatků, které musí každý učitel ovládat, neměly chybět základní informace z psychohygieny a z psychopatologie. Je přirozené, že ani psychologie, vzhledem ke složitosti výchovných jevů, kde je možné uplatnit pouze obecné zákonitosti záměrného působení, nemůže dát přesný návod na bezprostřední praktickou činnost. Proto i psychologické poznatky tvoří jen východisko, aby učitel, který je ovládá, uměl tvořivěji řešit konkrétní a neopakovatelné problémy výchovné praxe. Tematické okruhy: 1. Místo psychologie v obecném systému věd, psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny jejich klasifikace (základní, speciální a aplikované) a předmět. Psychologie a její místo v životě člověka, užití psychologie zejména ve výchovné praxi. Psychologická příprava učitelů. 2. Základní metody v psychologii pozorování a sebepozorování (introspekce), experiment (přirozený a laboratorní), rozhovor, dotazníky, anamnéza, analýza produktů činnosti, psychologické testy, sociometrie. Poznávání žáka učitelem. Úskalí ohrožující přesnost či objektivitu posuzování a hodnocení žáka učitelem. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka a jeho vývoje. 3. Základní pojmy psychologie psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické obsahy, psychické procesy, psychické stavy, psychické vlastnosti a další. Základní znaky a funkce psychických jevů. Třídění psychických jevů: a) psychické procesy poznávací procesy (senzorické procesy /čití/ a vnímání, představivost a fantazie, myšlení a řeč), procesy paměti (zapamatování, uchování, vybavení), motivační (citové a volní) b) psychické stavy stavy pozornosti, citové stavy (nálady) c) specifické získané dispozice (dílčí psychické předpoklady k činnostem) vědomosti, dovednosti (senzomotorické, intelektové, sociální), návyky, zájmy, postoje d) psychické vlastnosti (vlastnosti osobnosti) schopnosti, rysy osobnosti, temperament, charakter. Charakteristika jednotlivých psychických jevů /procesů a stavů/ a možnosti jejich utváření a rozvoje učitelem. Činnost, základní druhy lidské činnosti (hra, učení, práce). 4. Náročné životní situace (stres, frustrace, deprivace, konflikty), techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. 5. Osobnost (pojem a struktura, subsystémy osobnosti motivace, schopnosti, rysy osobnosti, temperament, charakter). 6. Pojem a podstata psychického vývoje; fylogeneze a ontogeneze psychiky; zákonitosti duševního vývoje; činitelé duševního vývoje (biologické, činitelé vnějšího prostředí, výchova, vlastní aktivita člověka sebevýchova, sebevzdělávání). 7. Charakteristika jednotlivých vývojových období člověka prenatální, novorozenecké, kojenecké období, období batolete, předškolní věk, mladší školní věk (*), období puberty (*), období adolescence (*), období dospělosti (mladší, střední a starší) (*), období stáří. (Pozn.: zaměření především na období označené *) 8. Učení pojem (učení v širším pojetí, učení v užším pojetí), fáze procesu učení, křivka učení, klasifikace druhů učení učení podmiňováním (formy: klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, zástupné podmiňování observační učení), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, řešení problémů (L. Maršálová). Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení (činitelé související s učícím se jedincem; činitelé související se situací, v níž učení probíhá; činitelé související s učivem; činitelé související s osobností učitele). Metody učení (dílčí, celková, kombinovaná; PQRST, sugestopedie aj.). Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejich řešení. Učební (studijní) styly vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu. Autoregulace učení. Zákony učení: a) zákon motivace (klasifikace nejčastěji používané formy motivace: vnější a vnitřní motivace, primární a sekundární motivace, pozitivní a negativní motivace, počáteční, průběžná a výsledná motivace, výkonová motivace; faktory ovlivňující motivaci k učení), b) zákon zpětné informace (důsledku), c) zákon opakování (cviku nebo frekvence), d) zákon transferu (pozitivní a negativní transfer /interference/, nulový transfer, specifický a nespecifický transfer, oboustranný /bilaterální/ transfer). 9. Tvořivost (kreativita) a její rozvíjení ve vyučování. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. Nadané děti poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. 10. Neprospěch učebních výkonů žáků neprospívání v užším smyslu slova (školní praxe) a neprospívání v širším smyslu slova (pedagogicko-psychologického přístup), příčiny neprospívání (podmíněné osobností žáka, osobností učitele, školou, rodinou žáka), psychologická charakteristika neprospívajících žáků typicky a netypicky neprospívající žák, psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků. 11. Poruchy učení dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie; ADHD; příčiny, projevy, reedukace a kompenzace, hodnocení a klasifikace žáků s poruchami učení. 12. Psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek (ústní, písemné, praktické); předzkouškové a zkouškové stavy tréma (příznaky, následky a redukce ze strany učitele a žáka). 13. Psychologie osobnosti učitele přístupy (normativní a analytický) a metody ke zkoumání osobnosti učitele, požadavky na osobnost učitele, osobnost učitele z pohledu žáků, některé typologie učitelských osobností (např. W.O. Döring, E. Luka, E. Vorwickel, Ch. Caselmann, I.P. Pavlov aplikace, Z. Zaborowski, H.H. Anderson, A.W. Aleck aj.), vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele. 14. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření (složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem, činitelé vztahu učitele k žákovi, některé typické druhy vztahů učitelů k žákům; činitelé vztahu žáka k učiteli). 15. Psychologické základy didaktických zásad zásada názornosti, aktivity, uvědomělosti, spojení teorie s praxí, individuálního přístupu k žákům, přiměřenosti, soustavnosti a následnosti, trvalosti, vědeckosti, výchovného vyučování. 16. Psychologie výchovy a sebevýchovy psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků; požadavky; odměny a tresty; přesvědčování; působení slovní a mimoslovní, přímé a nepřímé; hraní rolí; působení modelů; způsoby (styly) výchovy; aktivnost osobnosti, koncepce já a sebevýchova. 17. Psychologický rozbor výchovných obtíží (např. lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, záškoláctví, toulavost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita, šikana, sebevražedné úmysly /pokusy/ aj.). Převýchova. 18. Duševní zdraví a duševní poruchy (psychózy, neurózy, psychopatie a oligofrenie). Duševní hygiena ve škole. 19. Člověk a společnost. Proces socializace, sociální učení (formy sociálního učení napodobování /imitace/, identifikace, učení sociálním posilováním (zpevňováním), observační či zástupné učení, sociální anticipace). 20. Sociální skupiny, jejich druhy a formativní působení. Školní třída jako malá sociální skupina. 21. Sociální styk charakteristika a struktura. Sociální komunikace (verbální a nonverbální), specifika pedagogické komunikace; sociální interakce a sociální percepce (vnímání) a jejich výchovné aspekty ve školních podmínkách. 22. Sociální postoje charakteristika, utváření, změny a pedagogické aspekty sociálních postojů. Literatura /základní/: Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK vyd. Karolinum ve spol. s nakl. a vyd. H+H 1993. Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Ďurič, L., Štefanovič, J. a kol.: Psychológia pre učitelóv. Bratislava, SPN 1973, 1977. Ďurič, L., Kačáni, V. a kol.: Učitelská psychológia. Bratislava, SPN 1992. Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál 1997, 2003. Kačáni, V. a kol.: Základy učitelskej psychologie. Vybrané problémy. Bratislava, SPN 1999. Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, UK nakl. Karolinum 1998. Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK nakl. Karolinum 2005. Zelinková, O.: Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha, Portál 2003. Literatura /doporučená rozšiřující/: Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1995, Portál 2003. Auger, M.T., Boucharlat, Ch.: Učitel a problémový žák. Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha, Portál 2005. Bendl, S.: Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton 2004. Cangelosi, J.S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994. Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV nakl. 1996. Denig-Helmsová, K., Konnertz, D.: Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha, Portál 1997. Dinkmeyer, D., McKay, G.D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996. Ditrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, nakl. a vyd. H+H 1993. Dočkal, V.: Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha, nakl. Lidové noviny s.r.o. 2005. Ďurič, L., Bratská, M. a kol.: Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, SPN 1997. Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha, Portál 1997. Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Brno, Paido 2005. Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál 2000. Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I., Vildová, Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998. Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí.Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha, Portál 2004. Holeček, V.: Aplikovaná psychologie pro učitele I. Plzeň, Západočeská univerzita 2001. Hrabal, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha, SPN 1989. Hrabal, V., st., Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK nakl. Karolinum 2002. Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984, 1989. Hunterová, M.: Účinné vyučování v kostce. Praha, Portál 1999. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál 2002. Kohoutek, R. a kol.: Základy pedagogické psychologie. Brno, Akadem. nakl. CERM s.r.o. 1996. Kohoutek, R. a kol.: Základy sociální psychologie. Brno, Akadem. nakl. CERM s.r.o. 1998. Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků. Praha, Grada Publishing 2005. Kovaliková, S., Olsenová, K.: Integrovaná tematická výuka. Model. Kroměříž , Spirála 1995. Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Praha, Portál 2001. Kusák, P., Dařílek, P.: Pedagogická psychologie A,B. Olomouc, vyd. UP 1998. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha, Portál 1996. Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Praha, Portál 2005. Langová, M. a kol.: Učitel v pedagogických situacích. Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha, UK 1992. Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Grada Publishing 1998. Laznibatová, J.: Nadané dieťa jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava, Iris 2001. Linhartová, D.: Psychologie pro učitele. Brno, MZLU 2000. Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, Portál 1999. Lokšová, I., Lokša, J.: Tvořivé vyučování. Praha, Grada Publishing a.s. 2003. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995. Mesárošová, M.: Nadané deti. Poznávanie a rozvíjanie ich osobnosti. Prešov, ManaCon 1998. Mönks, F.J., Ypenburg, I.H.: Nadané dítě. Praha, Grada 2002. Míček, L.: Duševní hygiena. Praha, SPN 1986. Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno, MU 1992, Opava, nakl. Vade Mecum ve spol. s Vydav. Opavsko s.r.o. 1997. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha, Portál 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha, Portál 1996. Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada Publishing 1994. Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha, Triton 2004. Průcha, J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha, Portál 2002. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1995, 1998, 2001, 2003. Riefová, S.R.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha, Portál 1999. Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha, Portál 1999. Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha, Portál 1997. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999. Tepperwein, K.: "Umění" lehce se učit. Pelhřimov, nakl. Stanovum 1993. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál 2000. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, UK nakl. Karolinum 2005. Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, UK nakl. Karolinum 1997. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999, 2004. Časopisy: Československá psychologie Děti a my Psychologie dnes Psychológia a patopsychológia dieťaťa Pedagogika Rodina a škola Na konzultacích bude doplňována příp. další nejnovější literatura.
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
- Metody hodnocení
- předpoklad ke zkoušce: aktivní účast na konzultacích, seminární práce - zpracování eseje: Využití psychologických poznatků v práci učitele (nebo ve školní praxi) - rozsah: min. 3 strany, termín odevzdání: nejpozději v zápočtovém týdnu, v tištěné podobě, výstup: zkouška (zkouška - dvě části: písemná a ústní)
- Informace učitele
- Poslední úprava 18. 5. 2007 PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/DPS004