FF:IM023 Historie robotického umění - Informace o předmětu
IM023 Historie robotického umění
Filozofická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. - Rozvrh
- St 16:40–18:15 B11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Přednáška je věnována historii robotického umění. Významným uměleckým dílům jednotlivých období a tématickým posunům, ke kterým do současné doby došlo. Robotické umění se vyvíjí v kontextu vývoje vědy a techniky (zejména oblasti kybernetiky, AI, AL). Témata robotického umění jsou inspirována snahou vědců vytvořit takové umělé systémy, které by simulovaly chování lidské nebo chování živých organismů, ale také věčným mýtem o umělém člověku a „frankensteinovským komplexem“.
- Metody hodnocení
- 2-0: přednáška. Ukončení: zkouška (písemná forma)
- Informace učitele
- Baudrillard, J. 1995. Svět videa a fraktálový subjekt. Svět a divadlo 2, 1995, s. 4-10. BURNHAM, J. 1967. Beyond Modern Sculpture. The effects of science and technology on the sculpture of this century. Georg Braziller – New York, 1967. DEMERS, L-P.; VORN, B. 1995. „Real Artificial Life as an Immersive Medium“. In Convergence: 5th Biennial symposium of Arts and Technology, Connecticut College, 1995, p. 190-203. Hayles, K. N. 1999. How We Became Posthuman, Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. The University of Chicago Press, Chicago, 1999. Horakova, J.; Kelemen, J.: From Rossums Universal Robots to the Post-Human, ed. Trappl, R.: Cybernetics and Systems, vol.2, 2004, p.774-779. Horáková, J. Robotické performance – Proces, in Theatralia- Q 2005, FF Masaryk university, Brno. KAC, E. 1997. Origin and Development of Robotic Art. Art Journal 56, 1997, No. 3, pp. 60-67. (viz taky http://www.ekac.org/roboticart.html>). KELEMEN, J. 1998. Postmoderný stroj. F. R. & G., Bratislava, 1998. Manovich, L. 2002. The Language of New Media. MIT Press, Cambridge, Mass., 2002. Paik, N. J. 1966. From Manifestos. In: Wardrip-Fruin, N.; Montford, N., eds.: The New Media Reader, MIT Press, Cambridge, Mass., 2003, p. 229. Sontag, S. 1988. Jedna kultura a nová sensitivita. In: Umění ve století vědy. Mladá fronta, Praha, 1988. SHANKEN, E. A. 2001. Cybernetics and Art: Cultural Convergence in the 1960s. in Shanken, Edward A. (ed.), Telematic Embrace: Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness by Roy Ascott, University of California Press, 2001. WARWICK, K. 2004. I, Cyborg. University of Illinois Press, Chicago, Ill., 2004 WHITELAW, M. 2004. Metacreation – Art and Artificial Life. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005. http://digital.concordia.ca/billvorn/menuall.html Demers, L.-P. Robotic Performances [DVD]. 1989-2004. Demers, L.-P., Vorn, B. 2003. Es: Das Wesen Der Maschine. 2003. ISBN 3-926501-22-7. (Katalog monografické výstavy pořádané v rámci European Media Art Festival, Osnabrück 2003)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/IM023