FF:PB32PB55 Filozofie ped. a soc. věd - Informace o předmětu
PB32PB55 Filozofie pedagogických a sociálních věd
Filozofická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Čt 8:20–9:55 B31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na takové problémové okruhy filozofie pedagogických a sociálních věd, které se táhnou jako tenká červená nit od počátku dějin filozofie sociálních věd, ačkoli dnes mají podobu jinou. Posluchači proto budou seznámeni s těmito koncepcemi: perspektivizmus, logický pozitivizmus, relativizmus, racionalizmus, kritický racionalizmus, interakcionizmus, interpretativizmus, objektivizmus a falibilizmus. V seminářích budou na příkladech z literatury jednotlivé postoje diskutovány s cílem preciznějšího a jasnějšího zkoumání kulturních a sociálních otázek, které jsou v intelektuálním prostředí pedagogických a sociálních věd aktuální. Dále bude s posluchači probírána současná podoba výzkumu, a to především podle kvalitativního diskurzu. Každý posluchač by měl být schopen po absolvování kurzu vést kritický diskurz o výše zmíněných koncepcích, o soudobých pedagogicko- sociálně vědních problémech a byl schopen myšlenkového dohledání problémů kvalitativního diskurzu v minulých vědeckých koncepcích.
- Osnova
- 1. Vztah filozofie a edukace. Co není filozofie? 2. Cíle pedagogiky. Kurikulum, cíle, ideologie, manipulace, indoktrinace 3. Výzkum jako hledání pravdy 4. Teorie pravdy, logika, validita, reliabilita, data, fakt 5. Pozitivismus a postpozitivismus 6. Pragmatismus 7. Konstruktivismus a sociální konstrukcionismus 8. Interakcionismus, interpretativismus 9. Hermeneutika a narativní přístupy 10. Feministická studia 11. Etika a pedagogika. Morálka, etika, morální hodnoty, normy a pravidla
- Literatura
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
- FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- FLICK, Uwe. An Introduction to qualitative research. 1st ed. London: SAGE Publications, 1999, 293 s. ISBN 0-7619-5587-9. info
- Handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. info
- HAYEK, Friedrich August von. Kontrarevoluce vědy :studie o zneužívání rozumu. Translated by Ján Pavlík - Danica Slouková. Vyd. 1. Praha: Liberální institut, 1995, 212 s. ISBN 80-85787-87-3. info
- MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 285 s. ISBN 80-85850-92-3. info
- ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
- Metody hodnocení
- - četba textů - odevzdávání odpovědí na otázky k textům - aktivní účast v hodině
- Navazující předměty
- Informace učitele
- E-learningová podpora ke kurzu: ELF
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/PB32PB55