US_85 Valčík a rakouská apokalypsa

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Čt 13:20–14:55 G03
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Rakušan Hermann Bahr nazval na konci 19. století svou vlast jako veselou valčíkovou apokalypsu. Nebyl jediným, kdo ve vídeňské moderně rozpad hodnot a světa jistot spojoval s valčíkem. Na jedné straně se tak společnost bavila valčíky z prostoduchých operet (Oscar Strauss – Valčíkový sen), na druhé straně mohla z novel, dramat a oper vytvořených v uměleckém okruhu Mladé Vídně vyčíst skrze kritiku valčíku také kritiku sebe sama (Růžový kavalír Richarda Strausse, novely Arthura Schnitzlera…). Valčík spojoval humanista Stefan Zweig také se Světem včerejška, jak nazval své memoáry psané poté, co musel opustit milovaný Salzburg, aby z něj byla budována výspa německého národního socialismu. V této souvislosti budeme sledovat valčík i jeho nostalgickým pohledem, přezírajícím zaniklý svět jistot. Skrze Zweigovy romány srovnáme přednosti valčíku s jím kritizovaným jazzem( Zweigova stať Monotonizace světa). Vyrovnáme se tak také s valčíkem ve vybraných operách, kde tvoří valčíková scéna mnohdy stěžejní dramatickou situaci (Alban Berg – Lulu, Jacques Offenbach - Hofmannovy povídky).
Literatura
  • Strauss-Hofmannsthal: Briefwechsel
  • Csáky, Moritz: Ideologie der Operette und Wiener Moderne
  • Zweig, Stephan. Essays
  • Wunberg, Gotthart(hrg.): Wien um 1900
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/US_85