VHK_22 Introduction to Organology

Faculty of Arts
Spring 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Rastislav Kozoň, Ph.D. (lecturer), doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (deputy)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Timetable
Fri 14:10–15:45 G24
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Níže uvedené tematické okruhy odpovídají okruhům otázek státní bakalářské zkoušky (viz). V rámci čtyř konzultací v jarním semestru 2007 budou studenti seznámeni s vybranými prameny, literaturou a vybranými tématy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Organologie jako muzikologická disciplína (předmět a předmětné pole a cíle oboru, vývoj oboru, hudební nástroje v teoretické literatuře středověku a renesance, charakter písemnictví v 17. a 18. století, vznik organologie jako moderní vědecké disciplíny, problematika současného výzkumu, organologická literatura-členění, české písemnictví). 2. Systematizace a klasifikace hudebních nástrojů (hudební nástroj - vymezení pojmu a typy definic, historický vývoj dělení a systematik hudebních nástrojů a jejich charakteristiky - systematiky z období antiky,středověku, renesance, systematiky 17. - 20. století). 3. Akustika hudebních nástrojů - hudebně akustické minimum (základní pojmy, tónové soustavy a problematika ladění, konstrukční principy a charakteristiky pythagorejského ladění, aristexonovského ladění, temperovaného ladění, historický průběh rozkladu monopolu kánonického ladění). 4. Hudební nástroje středověku a renesance I – chordofony. 5. Hudební nástroje středověkua renesance II – aerofony. 6. Hudební nástroje středověku a renesance III - idiofony a membranofony. 4.-6.: vnitřní klasifikace každé skupiny, nomenklatura, základní charakteristiky jednotlivých nástrojů a funkční využití v dobové hudební praxi, demonstrace na ukázkách z Praetoriova spisu Syntagma musicum) 7. Hudební nástroje 17. - 20. století I. (proměna hudebního instrumentáře v kontextu přechodu k vertikálnímu kompozičnímu myšlení, formování moderních nastrojových typů; aerofony -přidávání klapek, Boehmův systém, chromatizace nátrubkových aerofonů; idiofony, membranofony, mirlitony). 8. Hudební nástroje 17. - 20. stoleti II. (violinové chordofony - vývoj koncepcí, problematika barokních houslí, významné české a evropské houslařské rody; ostatní chordofony; elektrofony, elektronické a elektrické hudebni nástroje; automatofony) 9. Etnoorganologie (předmět a předmětné pole oboru, instrumentář středoevropského prostoru) 10. Organologická ikonografie
Assessment methods (in Czech)
Ukončení: seminární práce v rozsahu cca 3-4 normostran + test. Práce: student si sám zvolí konkrétní hudební nástroj a vyhledá si příslušné zdroje, e-mailem vyrozumí vyučujícího (manas@phil.muni.cz) - včetně předběžného seznamu zdrojů. Schéma práce: postavení nástroje v příslušných systematikách, historický vývoj a historická reflexe (například Praetorius, Janovka), základní bibliografie (využití RILMu), základní charakteristiky + event. další údaje – problematika sociologická, ikonografická, akustická. Student by měl využít vždy alespoň 4 různé zdroje (min. jeden cizojazyčný), z internetových zdrojů jsou přípustné pouze oficiální portály (například Grove, RILM), event. stránky výrobců hudebních nástrojů, ale nikoli weby typu wikipedia apod.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/VHK_22