FF:VHK_22 Introduction to Organology - Course Information
VHK_22 Introduction to Organology
Faculty of ArtsSpring 2007
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Rastislav Kozoň, Ph.D. (lecturer), doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (deputy)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová - Timetable
- Fri 14:10–15:45 G24
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Musicology (programme FF, B-OT)
- Course objectives (in Czech)
- Níže uvedené tematické okruhy odpovídají okruhům otázek státní bakalářské zkoušky (viz). V rámci čtyř konzultací v jarním semestru 2007 budou studenti seznámeni s vybranými prameny, literaturou a vybranými tématy.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Organologie jako muzikologická disciplína (předmět a předmětné pole a cíle oboru, vývoj oboru, hudební nástroje v teoretické literatuře středověku a renesance, charakter písemnictví v 17. a 18. století, vznik organologie jako moderní vědecké disciplíny, problematika současného výzkumu, organologická literatura-členění, české písemnictví). 2. Systematizace a klasifikace hudebních nástrojů (hudební nástroj - vymezení pojmu a typy definic, historický vývoj dělení a systematik hudebních nástrojů a jejich charakteristiky - systematiky z období antiky,středověku, renesance, systematiky 17. - 20. století). 3. Akustika hudebních nástrojů - hudebně akustické minimum (základní pojmy, tónové soustavy a problematika ladění, konstrukční principy a charakteristiky pythagorejského ladění, aristexonovského ladění, temperovaného ladění, historický průběh rozkladu monopolu kánonického ladění). 4. Hudební nástroje středověku a renesance I – chordofony. 5. Hudební nástroje středověkua renesance II – aerofony. 6. Hudební nástroje středověku a renesance III - idiofony a membranofony. 4.-6.: vnitřní klasifikace každé skupiny, nomenklatura, základní charakteristiky jednotlivých nástrojů a funkční využití v dobové hudební praxi, demonstrace na ukázkách z Praetoriova spisu Syntagma musicum) 7. Hudební nástroje 17. - 20. století I. (proměna hudebního instrumentáře v kontextu přechodu k vertikálnímu kompozičnímu myšlení, formování moderních nastrojových typů; aerofony -přidávání klapek, Boehmův systém, chromatizace nátrubkových aerofonů; idiofony, membranofony, mirlitony). 8. Hudební nástroje 17. - 20. stoleti II. (violinové chordofony - vývoj koncepcí, problematika barokních houslí, významné české a evropské houslařské rody; ostatní chordofony; elektrofony, elektronické a elektrické hudebni nástroje; automatofony) 9. Etnoorganologie (předmět a předmětné pole oboru, instrumentář středoevropského prostoru) 10. Organologická ikonografie
- Assessment methods (in Czech)
- Ukončení: seminární práce v rozsahu cca 3-4 normostran + test. Práce: student si sám zvolí konkrétní hudební nástroj a vyhledá si příslušné zdroje, e-mailem vyrozumí vyučujícího (manas@phil.muni.cz) - včetně předběžného seznamu zdrojů. Schéma práce: postavení nástroje v příslušných systematikách, historický vývoj a historická reflexe (například Praetorius, Janovka), základní bibliografie (využití RILMu), základní charakteristiky + event. další údaje – problematika sociologická, ikonografická, akustická. Student by měl využít vždy alespoň 4 různé zdroje (min. jeden cizojazyčný), z internetových zdrojů jsou přípustné pouze oficiální portály (například Grove, RILM), event. stránky výrobců hudebních nástrojů, ale nikoli weby typu wikipedia apod.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/VHK_22