FF:VH_552b Hudební topografie II. - Informace o předmětu
VH_552b Hudební topografie II.
Filozofická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- Út 8:20–9:55 J21
- Předpoklady
- Odvaha k luštění starých textů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Nabízený kurz by měl účastníky provést specifickými okruhy témat v časovém horizontu konce 16. do počátku 19. století. Jako hudebně topografický je předmět označen proto, se se bude soustředit na kulturněhistorickou problematiku raného novověku s přihlédnutím k regionálnímu bádání (vlastivědě). Výchozím tématem bude město jako modelová jednotka, v rámci výuky bude student proveden jednotlivými tématy a podtématy. Například: farní kostel - liturgický provoz - hudba v liturgii - výdaje na hudební složku liturgie - hudebně aktivní subjekty: literátská bratrstva, kostelní služebníci - tj. okruh školy (rektor, kantor, žáci) - varhaník - platy hudebníků a jejich sociální postavení. Předmět si tedy neklade za cíl systematicky představit jednotlivé lokality vymezeného regionu, ale spíše nabízet modelová témata, aplikovatelná v různých regionech. Exemplifikace však již bude vztažena pouze na území Moravy a českého Slezska, jednak na základě archivních materiálů, ale i studií prof. Sehnala. Paralelně s těmito malými přednáškovými tématy bude v každé výuce věnován prostor aktivní práci s prameny, tedy kromě samotného úvodu do heuristiky (zejména archivní fondy a orientace v nich) půjde především o čtení dobových (rukopisných) textů, vztahujících se k jednotlivým tématům. Většina těchto archivních materiálů bude studentům k dispozici v digitální podobě (e-learning), důraz však bude kladen především na společné čtení ve výuce. Kromě tematické návaznosti budou texty uspořádány podle paleografické náročnosti.
- Osnova
- teoretické reflexe vymezené problematiky: hudební regionalistika jako muzikologická disciplína, hudební topografie jako její východisko literátská bratrstva na Moravě: historický vývoj, komparace s dalšími regiony, prameny farní kostel: liturgie, fundace, kostelní zaměstnanci, inventáře, archivy škola: učitelé, žáci, pomocníci, jejich angažmá v liturgii, školní instrukce aj. věžní (městský trubač) konventy žebravých řádů, koleje jezuitů a piaristů vzestup měšťanstva: první divadelní produkce, koncerty, prodej hudebnin, nástrojařství aj.
- Literatura
- SEHNAL, Jiří a Jiří VYSLOUŽIL. Dějiny hudby na Moravě. Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001. Vlastivěda Moravská. Země a lid. Svazek 12. ISBN 80-7275-021-6. info
- TROJAN, Jan. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.-19. století :jejich sociální postavení, společenská funkce a význam ve vývoji národní hudební kultury. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2000, 671 s. ISBN 80-7275-006-2. info
- SEHNAL, Jiří. Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století. 1. vyd. V Brně: Moravské muzeum, 1988, 228 s. info
- Metody hodnocení
- Závěrečné ohodnocení se uděluje na základě odevzdané seminární práce v rozsahu minimálně 4 normostran textu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/VH_552b