FF:VH_717 Antonín Dvořák - Informace o předmětu
VH_717 Antonín Dvořák
Filozofická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Markéta Hallová (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- každé liché pondělí 14:10–17:25 zruseno D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, M-HS)
- Hudební věda (program FF, M-OT)
- Hudební věda (program FF, N-HS)
- Hudební věda (program FF, N-OT)
- Osnova
- 1.-4.hod. Současný stav pramenů k životu a dílu AD, uložení, uchování. Zprostředkování ve vydání v kritických edicích (korespondence a dokumenty- edice pod vedením M. Kuny), not v dobových vydáních za skladatelova života, v Souborném vydání díla AD a nově připravované kritické edici. Faksimilní vydání. Historie soupisu díla AD, Tematický katalog díla AD (Kalenský, Šourek, Burghauser). Monografické práce domácích a zahraničních autorů. Soupis výběrové diskografie AD (J.Yoell). Stav mezinárodní dvořákovské databanky pramenů a informací o AD. Náhled - hodnocení AD (historie a současnost). 5.-8.hod. Dvořákovo mládí, počátky hudebního školení v rodišti (Spitz,Liehmann), první komposiční pokusy, vzory, vlivy. Příběh Dvořákovy ztracené symfonie Zlonické zvony. Opera Vanda. Vrcholné dílo mladého Dvořáka Stabat mater-geneze. Dvořákovy žádosti a státní stipendium pro chudé a nemajetné u Ministerstva kultu a vyučování ve Vídni- Hanslick, Brahms,Simrock. První úspěchy na veřejnosti, první cesta do Anglie. 9.-12.hod. Dvořákovo slovanské kompoziční období, 80.léta-skladby na objednávku z Anglie- oratorium a kantáta se zvláštním zřetelem na Dvořákovo Requiem. Provozování díla AD na australském kontinentu. Dvořák a Rusko. Dvořák - autor neprogramní hudby; jeho symfonie, smyčcová kvarteta. 13.-16.hod. Dvořák pedagog. Americké období. Díla ke Kolumbovu výročí Te Deum a Americký prapor. Dvořák dirigent - na světové výstavě v Chicagu (1893). Je Dvořákova Novosvětská programní ? Další vrcholná díla ( Americký kvartet F dur op.96, Smyčcový kvintet Es dur se dvěma violami op.97, Suita A dur op.98, Biblické písně op.99 vliv černošských spirituálů , Sonatina pro housle a klavír G dur op.100, geneze slavných Humoresek op.101,Violoncellový koncert h moll op.104 ( včetně závěrečných úprav po smrti Josefy Kounicové , vrcholné smyčcové kvartety: As dur a G dur op.105 a 106). 17.-20.hod. Definitivní návrat Dvořáka do vlasti. Obrat k programní hudbě ( inspirace Erbenovou Kyticí). Dvořákova dramatická tvorba. Opera Rusalka Dvořákova inklinace impresionismu. Opera Armida - Dvořákova zkáza? Neuskutečněné plány. Návštěva Muzea Antonína Dvořáka v Praze, prohlídka expozice a některých Dvořákových notových a nenotových rukopisů jako doplněk přednášek.
- Informace učitele
- Literatura k přednáškám Antonínu Dvořákovi pro letní semestr 2007 Markéta Hallová: Antonín Dvořák po stu letech, Hudební rozhledy roč. 57, rok 2004, č.5, s. 36-39.) Antonín Dvořák - Thematický katalog (autor Jarmil BURGHAUSER), Bärenreiter Editio Supraphon, Praha 1996, 843 s. event. též Antonín Dvořák - Thematický katalog SNKLHU, Praha 1960, (čili 1.vydání ), 735 s. Otakar Šourek: Život a dílo Antonína Dvořáka, díl I. 1841 – 1877, díl II. 1878 – 1890, díl III. 1891 – 1896, díl IV. 1897 – 1904. Nejlépe poslední vydání z let 1954-1957, Praha (nejprve vydávala HM, potom Státní nakladatelství) Antonín Dvořák. Korespondence a dokumenty, Editio Supraphon – Editio Bärenreiter Praha 1987 - 2004, 10 dílů Jarmil Burghauser: Antonín Dvořák, Koniasch Latin Press, Praha 2006,149 s. ad informandum: John H. Yoell: Antonín Dvořák on records, Greenwood Press, New York -Westport Connencticut - London 1991, 152 s. Dětství a mládí AD: Jan Miroslav KVĚT: Mládí Antonína Dvořáka, Orbis, Praha 1943, 122 s.(a tabulky s rodokmenem) Antonín Dvořák, sborník statí o jeho díle a životě, Praha 1912 (nákladem Umělecké besedy), 336 s.. Důležitá stať Bol. Kalenského: Antonín Dvořák, jeho mládí, příhody a vývoj k usamostatnění s. 3 - 112. David R. BEVERIDGE: Nové poznatky o mládí Antonína Dvořáka (Bydliště A. Dvořáka a jeho rodičů), Hudební věda 32, 1995, č. 4, s. 389 – 414. David R. BEVERIDGE: Dvořáks Formal Education Outside Music, Hudební věda 42, 2005, č.1, s. 5 - 48. David R. BEVERIDGE: Places of Residence of the Young Antonín Dvořák and His Parents, 1841-1860: Little-Known Facts, New Facts, and New Conclusions, v tisku v listu The Dvořák Society for Czech and Slovac Music in Great Britain: Czech Music (vyjde 2007). Jarmila GABRIELOVÁ: Rané tvůrčí období Antonína Dvořáka (Studie ke kompoziční problematice vybraných instrumentálních děl), Acta Universitatis Carolinae Philosophica et historica Monographia CXXXVI - 1990, Univerzita Karlova, Praha 1991, 150 s.- A ZDE VIZ s. 143 – 147 uvedeny použité prameny a literatura (důležitá). ( event. Hartmut SCHICK: Studien zu Dvořáks Streichquartetten. Neue Heidelberger Studien zur Musikwissenschaft. (Ed. L. Finscher und R. Hammerstein) Vol.17. Laaber: Laaber-Verlag 1990, 347 s.) Jarmil BURGHAUSER: Smetanův vliv na Dvořákův tvůrčí vývoj, Hudební věda, 32, 1995, č.1, s. 9 – 19. Milan KUNA: Umělecká stipendia Antonína Dvořáka, Hudební věda 29, 1992, č.4, s. 293 -315. event. Břetislav NOVOTNÝ: Interpretace komorní hudby Ant. Dvořáka, sborník Dvořákova komorní hudba (Materiály ze semináře o Dvořákově komorní tvorbě konaném u příležitosti 140. výročí Dvořákova narození Českou hudební společností 21.11.1981 v Praze), Česká hudební společnost, Praha 1983, s. 47 – 63. METODICKÉ STUDIE k vydávání Souborného díla Ant. Dvořáka (noty)- posléze nazývané kritické edice a připravované nové kritické edice díla AD: - : Počátky vydávání souborného díla Antonína Dvořáka ( vzpomínky editorů: J. Hanuše a A. Čubra), Zprávy ( Nachrichten, Report) č.5-6, ČHS - Společnost Antonína Dvořáka, Praha 1987, s.16 -19. Jan HANUŠ: Einige Bemerkungen zu den Editionsprinzipien der kritischen Gesamtherausgabe des Werkes von A. Dvořák, Hudební věda 37, 2000, č.1- 2, s. 3 - 4. Dietrich BERKE (Kassel): Die Dvořák-Gesamtausgabe im Lichte moderner Editionsprinzipien, Hudební věda 37, 2000, č.1-2, s. 5 -14. Jarmila GABRIELOVÁ: Ediční zásady Nového souborného vydání děl Antonína Dvořáka, Hudební věda 40, 2003, č.2-3, s. 247 – 263. METODICKÉ STUDIE ke kritické edici korespondence a dokumentů A. Dvořáka. kolektiv autorů: Pravidla pro vydávání novodobých historických pramenů, Studie ČSAV č. 12, Academia, Praha 1978, 72 s. Milan KUNA: Transkripční problematika Dvořákovy korespondence, Hudební věda 18, 1981, č.1, s.3 - 26. Antonín Dvořák. Korespondence a dokumenty, Editio Supraphon – Editio Bärenreiter Praha 1987 - 2004, z 10-ti dílů především úvod v 1.svazku (o korespondenci odeslané), úvod v 5.svazku o korespondenci přijaté) a úvod v 9.dílu (o dokumentech).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2007/VH_717