IM071 Sociální teorie nových médií

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Čt 18:20–19:55 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz Sociální teorie nových médií navazuje na kurz Kyberkultura. Zatímco kurz Kyberkultura se soustředil na kořeny reflexe a kulturního utváření informačních a komunikačních technologií, kurz Sociální teorie nových médií sleduje témata aktuální sociálněvědné reflexe této oblasti. Kurz představuje nové technologie jako sociální (sociálně konstruovaný) fenomén, definuje pozici sociálního konstruktivismu a kritického přístupu k technologiím (s důrazem na témata diskurzivity a ideologie), zasazuje – z pohledu mediálních studií – informační a komunikační technologie do kontextu se staršími mediálními technologiemi a dále se v souvislosti s novými technologiemi zabývá tématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, sociální a technologické a epistémické změny, komunikačním aktivismem a regulací nových technologií.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáním kritických rešerší a úspěšným absolvováním průběžného testu z četby).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.