FF:PSB_202 Didaktika psychologie II - Informace o předmětu
PSB_202 Didaktika psychologie II
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Út 10:00–11:35 C43
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška && PSB_78 Didaktika psychologie I
PSB_78 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen studentům majícím zájem působit po ukončení studia psychologie jako učitelé psychologie na středních školách. Cílem je seznámit studenty s obsahem učiva na jednotlivých typech středních škol, osvojení si efektivních metod a forem výuky. Program slouží k tomu, aby se student naučil z pedagogického hlediska proniknout do učební látky (viz didaktická analýza učiva). Součástí předmětu je pedagogická praxe na středních školách (náslechy a vlastní výstupy v hodinách psychologie).
- Osnova
- Didaktika psychologie II Tématické okruhy: 1. Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Profilace výuky psychologie podle typů středních škol – středních odborných učilišť, středních odborných škol, gymnázií. Učební plány. Učební osnovy. Časově tematické plány. Učebnice. Rámcové vzdělávací programy (RVP pro gymnaziální vzdělávání, RVP pro střední odborné vzdělávání) – školní vzdělávací programy (ŠVP). 2. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. 3. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování (perspektivní – dlouhodobá, aktuální – bezprostřední, písemná příprava na vyučovací hodinu psychologie – její součásti). 4. Pozorování a analýza vyučovacího procesu – hospitace ve vyučovací hodině psychologie (kritéria pro pozorování vyučovací hodiny, záznam o průběhu vyučovací hodiny, analýza vyučovací hodiny). 5. Psychologický pojem, jeho druhy a vztahy mezi pojmy. Vymezování a vysvětlování psychologických pojmů. 6. Výběr a uspořádání učiva v psychologii. -------------------------------- 7. a) Výklad předmětu psychologie a jejích základních metod. b) Výklad systému psychologických vědních disciplín a jejich úkolů v praxi. c) Výklad podstaty duševního života. d) Výklad čití a vnímání; jednoduché psychologické pokusy k demonstraci některých zákonitostí a zvláštností vnímání. e) Výklad představivosti (představy a fantazie); jednoduché psychologické pokusy. f) Výklad paměti; jednoduché psychologické pokusy. g) Výklad učení; jednoduché psychologické pokusy. h) Výklad pozornosti; jednoduché psychologické pokusy. ch) Výklad myšlení a řeči; jednoduché psychologické pokusy. i) Výklad emocí a citů; jednoduché psychologické pokusy. j) Výklad volního procesu. k) Výklad činnosti. l) Výklad psychologie osobnosti. atd. Poznámka: Okruhy počínaje č. 7 jsou náměty pro práci v seminářích, slouží jako praktická příprava pro vlastní výstupy v hodinách psychologie v rámci pedagogické praxe na středních školách. Student zpracuje přípravu na 1 vyučovací hodinu psychologie na střední škole dle doporučené osnovy (výběr tématu dle vlastní volby) a realizuje 1 výstup s tímto tématem na semináři, po němž bude analyzována jeho vyučovací hodina ostatními studenty a proběhne sebereflexe vystupujícího studenta. Literatura (základní): Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha 1996. Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989. Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002. Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha 1999, 2007. Vízdal, F.: Didaktika psychologie I. Brno 1987. Literatura (doporučená rozšiřující): Blaškovič, O., Jurčo, M., Pardel, T.: Psychológia v obrazoch a príkladoch. Bratislava 1962. Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno 1999. Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno 2003. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996. Podlahová, L.: Ze studenta učitelem. Student – praktikant – začínající učitel. Olomouc 2002. Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha 2004. Psychológia na stredných školách (Študijní text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania). Bratislava 1984. Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha 1979. Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha 1979. Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997. Švec, V., Filová, H., Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003. Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol. Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol. Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
- Literatura
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha 1996.
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
- Metody hodnocení
- typ výuky: přednáška a seminář, podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, seminární práce: zpracování 1 přípravy na hodinu psychologie na střední škole (dle doporučené osnovy) - výběr tématu dle vlastní volby a 1 výstup s tímto tématem na semináři, výstup: ústní zkouška (zahrnuje tematické okruhy předmětu Didaktika psychologie I a II)
- Informace učitele
- Poslední úprava 23. 9. 2007 PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/PSB_202