RLB18 Acculturation of Hinduism in the Czech Lands

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Po 8:20–9:55 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty na příkladu akulturace hinduismu v českém kontextu s podmínkami, za nichž mohl v atlantickém kulturním prostoru vzniknout zájem o mimo-evropské náboženské tradice. Semináře budou zaměřeny na problematiku kulturních proměn, k nimž došlo v důsledku modernizace a na způsob, jakým tyto proměny ovlivnily náboženský život v Evropě a Indii, kam byla evropská modernita “vyvezena” v rámci koloniálního panství. Bude poukázáno na jedné straně na způsob, jakým se musely indické tradice v novýchch podmínkách transformovat, aby jejich představitelé zároveň mohli začít úspěšně oslovovat západní publikum, a na straně druhé na to, jakým způsobem zároveň s tím mohlo dojít k takovému narušení před-moderních evropských kulturních vzorců, že se někteří Evropané rozhodli utvářet některé aspekty své identity na základě cizích kulturních prvků. Velká pozornost bude věnována vzniku nových forem zbožnosti, které představovaly jistý způsob adaptace na nové (moderní) podmínky, a v jejichž rámci mohlo docházet ke zužitkování orientalistického myšlení. Ústředním tématem kurzu tedy bude formování tzv. okultismu a význam a role orientálních inspirací v něm.
Kurz bude rozdělen do tří tematických celků:
1. Náboženství a modernita
2. Objev Indie
3. Okultismus a počátky akulturace hinduismu v Česku
Ad 1. Náboženství a modernita V tomto okruhu bude věnována pozornost těm aspektům modernizace, které se ukazují jako relevantní právě pro vznik těch forem religiozity, které aktivně čerpaly (a stále čerpají) inspiraci v indických tradicích.
Ad 2. Objev Indie V této části kurzu bude pozornost zaměřena na podmínky, za nichž se v Evropě a v českém kulturním kontextu rozvíjel zájem o některé aspekty indické kultury, tématem bude otázka, v rámci jakých institucí byl tento zájem pěstován, a jaké cíle (vyslovené i nevyslovené) a dopady pěstování tohoto zájmu mělo. Pozornost bude věnována též problematice britské přítomnosti v Indii, vzniku britské orientalistiky a jejího vlivu na britskou koloniální politiku v Indii na straně jedné, a vznik nové indické společenské vrstvy a jí nesených kulturních transformací na straně druhé.
Ad 3. Okultismus a počátky akulturace hinduismu v Česku V tomto okruhu bude podrobněji vysvětlen a definován pojem “okultismus”, budou nastíněny základní kontury dějin okultismu a bude vyjasněn vztah okultismu a modernity. Závěrečná část kurzu bude věnována problematice akulturace hinduismu v kontextu českého okultismu.
Osnova
  • 1. Náboženství a kultura čtení, urbanizace, sekularizace
  • 2.Moderní Západ a objev Indie: Orientální renesance
  • 3.Orientalismus, bengálská renesance a neohinduismus
  • 4. Indie a Češi: Počátky orientalistiky a národně emancipační ideologie
  • 5.Česká orientální renesance: Od Čupra k okultismu
  • 6. Okultismus jako moderní náboženství: Tradice novodobého hermetismus, kauzální racionalita a vzestup středních vrstev
  • 7. Okultismus, orientalismus, křesťanství a věda
  • 8. Mystický okultismus: Teozofická společnost
  • 9. Magický okultismus: Moc podvědomí, životní magnetismus a příručky orientální magie
  • 10. Karel Weinfurter: Okultismus a mystické křesťanství
  • 11. Počátky rámakrišnovské tradice v Česku
  • 12. Shrnutí a exkurz: Vivékánanda, modernita a Hinduismus pro Západ.
Metody hodnocení
To pass the course:
1.Students should submit an essay on whatever related topic in appropriate length of conference paper (cca 4-8 pages [1 p=1800 characters]). The essay is short but ought to be well elaborated with theoretical concern (not mere description). Discussion on the essay is the only part of colloquium. Essay must be submitted 72 hrs before colloquium (date of colloquium will be announced).
2.Alternative choice to essay is a publishable (in Sacra for example) review of some secondary source. Other conditions are the same as in the case of essay.
3. Active participation during the seminars is demanded. Active participation means active participation in discussion on prescribed literature during the seminars or, in case of absence submission of synopsis (1 page/3 paragraphs). Synopsis should be short and clear again and contain: a) clear expression of author's idea, b) student's criticism of it and c) his proposal on how to do it different way.
4. Oral colloquium on students' essays will be held in the form of conference discussion. Each student will prepare the oral presentation of his paper and a set of questions to other essays. After presentations the discussion among students will be opened. Student should demonstrate that he is able to provide his colleagues with a concise presentation of his topic, that he is able to defend his views against criticism, and that he is also abel to find weaknesses in argumentation of his colleagues and to point them out in discussion.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1421/jaro2008/RLB18/op/sylabus_and_reading-AHCZ_ang_spring2008_dates.pdf?fakulta=1421;obdobi=3704;kod=RLB18
An elaborate syllabus and reading for courses see in study materials.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2010.