SH_R14 Teorie hudby 16. a 17. století

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
6/0/0. 6 hodin za semestr. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Horyna, Ph.D. (cvičící), Mgr. MgA. Miloslav Študent (zástupce)
Garance
Mgr. MgA. Miloslav Študent
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. MgA. Miloslav Študent
Rozvrh
Pá 10:50–13:15 J22, Pá 14:10–16:35 J22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručné dějiny hudební teorie 15. a 16. století (publikovaná dobová česká hudební teorie). Hlavní část: praktická hudební teorie 16. století v rozsahu dobových školských učebnic na základě přednášek a zadané literatury.
Osnova
  • Úvod: stručné dějiny hudební teorie 15. a 16. století - jaké problémy dobová hudební teorie řešila (vývoj notace, kontrapunkt, modalita, interpretace, spekulativní hudební teorie a univerzita, vztahy k jiným disciplínám - filosofie a rétorika, teorie a kompoziční praxe), v čem teorie navázala na středověk a co byly novinky, velké postavy a co přinesly (Tinctoris, Gaffurio, Aaron, Glarean, Finck, Vicentino, Zarlino, Zacconi), přínos našich autorů. Hlavní část: praktická hudební teorie 16. století v rozsahu dobových školských učebnic na základě přednášek a zadané literatury (publikovaná dobová česká hudební teorie). Hlavní témata: 1) spekulativní úvody (etymologie, původ hudby, klasifikace, autority) 2) chorální teorie (tónový systém, solmizace, ruka, intervaly, notace, mody, psalmodie) 3) menzurální teorie (notace, menzura, tactus, proporce) 4) interpretace (výběr zpěváků, dirigování, chování, způsob zpěvu, improvizace, zdobení) 5) kompozice (kontrapunkt, sukcesivní, simultánní, c.f., imitace, ozdoby)
Metody hodnocení
Účast na přednáškách je povinná. Hodnocení student získá na základě úspěšného zpracování písemného testu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009.