US_50 Kapitoly z dějin filmu II.

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Václav Březina (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Čt 10:00–11:35 zruseno D22
Předpoklady
US_49 Kapitoly z dějin filmu I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přehledový kurz zmapuje historii světového a českého filmu především v oblasti hraného filmu, výběrově i v dokumentu a v animovaném filmu. Přednáška poskytne znalosti potřebné k orientaci v dějinách filmu, věnovat se budeme formálním a stylistickým trendům v dějinách kinematografie. Zabývat se budeme také proměnami témat a stylů v kontextu společensko-politických změn. (1895 1927) vynález kinematografu; počátky filmu; němý film; David Wark Griffith; německý filmový expresionismus; sovětská montáž; surrealismus * (1927 1945) nástup zvuku; klasický hollywoodský styl a žánry (gangsterka, muzikál, horor, komedie, western); francouzská škola poetického realismu; kinematografie ve službách státu nacistický film (Německo, Itálie), socialistický realismus (SSSR). česká kinematografie mezi lety 1930 1945 (Gustav Machatý, česká filmová avantgarda, slavínština, období Protektorátu Čechy a Morava cenzurní zásahy, otázka kolaborace); * (po roce 1945) film noir v USA a další žánry (muzikál, sci-fi, historický film); Orson Welles; Alfred Hitchcock; Ingmar Bergman; italský neorealismus a postneorealistická generace; etapa nových vln, japonský film (A.Kurosawa, J.Ozu, K.Mizoguči); nový Hollywood 70.let; americký nezávislý film; evropský postmoderní film (P.Greenaway, P. Almodóvar aj.), Manifest Dogma 95; Evropa versus Hollywood; Jiný Hollywood (S.Soderbergh, D.Fincher); David Lynch, David Cronenberg ad. první česká poválečná generace (V.Krška, J.Weiss, J.Krejčík, .Radok), druhá poválečná generace (Kadár + Klos, K.Kachyňa, V.Jasný, F.Vláčil); česká nová vlna (verismus a symbolismus); normalizační film; čeká kinematografie po r. 1989 (nová generace, nová témata a styly)
Metody hodnocení
Písemný test prověřující znalosti získané během kurzu.
Informace učitele
Doporučená literatura: Andrew, Geoff: Podivnější než ráj. Tvůrci nezávislého amerického filmu. Praha 2001. Bartošek, Luboš: Náš film. Kapitoly z dějin (1896-1945). Praha 1985. Bernard, Jan: Evald Schorm a jeho filmy. Praha 1994. Bessy, Maurice: Orson Welles. Praha 1965. Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film History: An Introduction. New York 1994. Bordwell, David; Staiger, Janet; Kristin Thompson: The Classical Hollywood Cinema. London 1985. Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film Art. An Introduction. New York 1986. Carriére, Jean-Claude: Vyprávět příběh. Praha 1995. Cieslar, Jiří: Concettino ohlédnutí. Praha 1996. Giannetti, Louis; Eyman, Scott: Flashback. A Brief History of Film. New Jersey 2001. Grulich, Jan: Reiner Werner Fassbinder. Praha 1987.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.