FF:US_50 Kapitoly z dějin filmu II. - Informace o předmětu
US_50 Kapitoly z dějin filmu II.
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- Čt 9:10–10:45 N41
- Předpoklady
- US_49 Kapitoly z dějin filmu I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 130 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/130, pouze zareg.: 0/130, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/130 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Přehledový kurz poskytne znalosti potřebné k orientaci v dějinách filmu od precinematického období do roku 1945. Budeme vycházet z toho, že film vždy byl a je simultánně uměleckou formou, technologií, ekonomickým a kulturním produktem. Ve snaze porozumět tomu, jak tento systém interakcí pracuje a jak se mění v čase, vyjdeme z konceptu Davida Bordwella a Kristin Thompsonové. Filmem se tedy budeme zabývat nejen jako uměním, ale zaměříme se i na širší spektrum problémů, které lze shrnout do tří základních otázek: jak se užívání filmového média měnilo a ustalovalo se v čase? Jaké podmínky vývoje filmového průmyslu - produkce, distribuce a formy promítací praxe - ovlivnily použití tohoto média? Jakým způsobem vznikaly v kinematografické praxi a v kontextu mezinárodní distribuce mezinárodní trendy, jak se konstituovaly a jaké měli důsledky? Student absolvováním tohoto kurzu zíkává schopnost orientace v historických a geografických proměnách média filmu.
- Osnova
- Světová a česká kinematografie od 80. let po současnost Americký film - zásadní vliv nových technologií – proměna formální postupů a „nový“videostyl – digitální film - počítačová 3D-animace Nový převrat ve výrobním procesu – postupné zavádění digitálních technologií. Úspěšní „nezávislí“ tvůrci plynule přecházejí k výrobě megafilmů: Tim Burton Nové režisérské osobnosti z Evropy, Austrálie, Asie Systémy podpory nezávislého filmu – nezávislý filmový trh – specializované filmové festivaly. Výrazné osobnosti a filmy : Jim Jarmusch (Podivnější než ráj), Steven Soderbergh (Sex, lži a video), Quentin Tarantino (Pulp Fiction), Joel a Ethan Coenové. Globální filmová kulura – multiplexy – ochrana trhů v Evropě. Pokus o návrat k základům: DOGMA 95 (Lars von Triers, Thomas Winterberg) Asijské kinematografie: Čína, Japonsko, Jižní Korea
- Literatura
- MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
- BILÍK, Petr. Panorama českého filmu. Vyd. 1. Olomouc: Rubico, 2000, 514 s. ISBN 80-85839-54-7. info
- BROŽ, Jaroslav a Myrtil FRÍDA. Historie československého filmu v obrazech : 1930-1945. 1. vydání. Praha: Orbis, 1966, 293 stran. info
- SMRŽ, Karel. Film. Podstata, historický vývoj, technika, možnosti a cíle kinematografu. Praha: Prometheus, 1924. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat formou přednášek.
- Metody hodnocení
- Písemný test prověřující znalosti získané během kurzu.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 1994; Nowell-Smith, Geoffrey (ed.): The Oxford History of World Cinema. New York: Oxford University Press, 1996; Sklar, Robert: Film. An International History of the Medium, New York: H.N. Abrams, 1993; Giannetti, Louis, Eyman Scott: Flashback. A Brief History of Film, New Yersey: Prentice-Hall, 2001; Deleuze, Gilles: Film 1. Obraz- pohyb. Praha: NFA, 2000; Sklar, Robert: Movie - Made America. A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1974, 1994 (druhé, rozšířené vydání); Charney, Leo, Schwartz, R. Vanessa: Cinema and the Invention of Modern Life, Berkeley, London: University of California Press, 1995; Tsivian, Yuri: Early Cinema in Russia and its Cultural Reception. Chicago: The University of Chicago Press, 1998. metodologie: Allen, C. Robert, Gomery, Douglas: Film History, Theory and Practice. McGraw-Hill, Inc. 1985; Gledhill, Christine; Williams Linda (eds.): Reinventing Film Studies. New York: Oxford University Press, 1997. Další literatura k jednotlivým přednáškám bude uvedena v příslušných oddílech sylabu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/US_50