FF:VH_740 B. Martinů - život a tvorba - Informace o předmětu
VH_740 B. Martinů - život a tvorba
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Aleš Březina, Ph.D. (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- každé liché pondělí 15:00–18:15 zruseno D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- B. Martinů - život a tvorba
- Osnova
- 25.2. 2008 Stav bádání o B. Martinů - přehled základní literatury - katalogy děl B. Martinů a jejich vývoj - komparativní posouzení základních monografií na základě vybraných úseků skladatelova života - Cenzura a autocenzura v odborné literatuře o B. Martinů - vznik a historie Nadace a Institut B. Martinů - Souborné kritické vydání děl B. Martinů - digitalizace pramenů - historické nahrávky děl B. Martinů - Oral history – současný stav a výhled - dokumentární filmy o Martinů - zpracování korespondence - projekt Martinů Revisited (50. výročí úmrtí v roce 2009, 120. výročí narození v roce 2010) 10.3. 2008 Skladatelovo dětství v Poličce, příchod do Prahy – počátky hudebního vzdělání - studium na Konzervatoři v Praze - angažmá v České filharmonii - první zahraniční cesta s orchestrem Národního divadla - vývoj od prvních kompozičních pokusů až po systematické komponování - rané skladby Bohuslava Martinů, jejich zdroje a estetika, vyrovnávání se se skladatelskými vzory - provedení České rapsodie H.118 (1918) a etablování B. Martinů jako hudebního skladatele - studium kompozice u Josefa Suka - první objednávky, první úspěchy u nakladatelů 24.3. 2008 Odchod do Paříže a nalézání vlastní poetiky – historie a důvody odchodu B. Martinů do Paříže (říjen 1923) - studium kompozice u Alberta Roussela – Martinů jako pozorovatel hudebního života v Paříži 20. a 30. let - období skladatelských experimentů, skladatelovo pojetí moderní hudby – Smyčcové trio č.1 H.136 (listopad 1923) – kontinuita a zlom. Pramenná situace. – Halftime H.142 (1924) – rozvíjení lineárních postupů – Smyčcový kvartet H.150 (1925) jako průlomové dílo – první mezinárodní úspěchy, smlouva s UE – jednání B. Martinů s nakladateli – exkluzivní smlouvy s Universal Edition Wien a později s Schotts Söhne Mainz - opera Voják a tanečnice – okolnosti vzniku, stylu a premiéry - Ecole de Paris – důvody a okolnosti vzniku této „školy“ - seznámení s Dr. Milošem Šafránkem, kulturním radou československé ambasády v Paříži 7.4. 2008 Období přechodu od „experimentu“ k „syntéze“ – dosažení kompoziční zralost – proměny hudebního života v době světové hospodářské krize 30. let - mecenáši Bohuslava Martinů - trilogie jevištních děl 30. let – Špalíček H.214 (1931-2), Divadlo za bránou H.251 (1935-6), Kytice H.260 (1937) – otázka národní hudby a jejího posuzování - Špalíček H.214 jako modelové dílo – kořeny a estetika - Julietta H.253 (1936-7) – okolnosti vzniku díla, příprava provedení. Jazykové verze díla, nová urtextová edice - trilogie koncertantních skladeb pro komorní orchestr - Concerto grosso H.263 (listopad 1937), Tre ricercari H.267 (únor 1938), Koncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány H.271 (září 1938) – Société Triton – okolnosti jejího vzniku (P.-O. Ferroud), její členové, dramaturgie koncertů - první žáci B. Martinů – společná práce na vzniku Partity V. Kaprálové - podíl B. Martinů na československém odboji v Paříži – texty pro časopis Československý boj, kantáta Polní mše H.279 (1939) - útěk do USA přes jižní Francii, Španělsko a Portugalsko - usídlení v New Yorku, obnovení kontaktu se Sergejem Kusevickým, premiéra Concerta grossa H.263 - Symfonie č.1 H.289 (1942) jako začátek nové životní etapy B. Martinů - skladatelský a společenský úspěch v USA, objednávky děl, vyučování kompozice na vysokých hudebních školách a na Princeton University, spolupráce s Československou exilovou vládou - konec 2. světové války, komunistický převrat v Československu, exil 21.4. 2008 Pozdní tvorba. Řecké pašije jako završení plánu na obnovení opery a současně jako vrchol pozdní estetiky BM - estetiky fragmentu - studená válka a její dopad na životní osudy B. Martinů a na recepci jeho děl - 3. koncert pro klavír a orchestr, Pátý den páté luny - Martinů mezi Darmstadtem, USA doby McCarthysmu a socialistickým realismem v Československu - poslední léta života v Itálii, Francii a Švýcarsku - vývoj estetiky fragmentu v kantátách Hora tří světel H.349 (1954) a Otvírání studánek H.354 (1955) - Ariadna H.370 (1958) a její pozice mezi estetikou fragmentu a neomadrigalismem - Řecké pašije H.378 (1954-9) jako završení jevištní tvorby B. Martinů – důvody a okolnosti vzniku dvou samostatných verzí - rekonstrukce 1. verze Řeckých pašijí a jejich recepce od světové premiéry v Bregenzi 1999
- Metody hodnocení
- K závěrečnému hodnocení je vyžadována seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/VH_740