VIKBB09 Foundation of Marketing

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová
Timetable
Thu 15:00–16:35 C128
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The course puts emphasis on comprehending the specifics of public sector marketing, or non-profit sector marketing. Besides an analysis of the individual steps of marketing that are recommended for work in the public or non-profit sector, attention is paid to state-of-the-art "marketing management" as it is viewed by the Fribourg school of management for non-profit organisations, subject of study at our partner university in Switzerland. Students will also be given a brief description of theory and practice of communication, PR, advertising, public affairs, fund-raising (i.e. raising funds for non-profit organisations) and the new public management dealing with current trends of efficient public sector management. Examination requirements: written seminar work.
Syllabus (in Czech)
  • P 1 21/2 Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Základní a doporučená literatura. Předpoklady pro udělení zkoušky projekt marketingové studie. Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu, Marketingový mix v ziskovém marketingu produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. P 2 28/2 Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. Dva přístupy k marketingovému mixu neziskových organizací (americký a švýcarský). SWOT-analýza. P 3 7/3 Cíle organizace jako základ marketingu. Charakter produktu a jeho realizace. Proč je marketing nehmotného produktu složitější. Životní cyklus produktu (podle Kotlera). Positioning a Repositioning. P 4 14/3 Komunikace v marketingu interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. P 5 21/3 Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Postavení organizace na veřejnosti. Public Relations a reklama. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků. P 6 28/3 VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ P 7 4/4 Přednáška hosta Marketing a komunikace České zemědělské a potravinářské inspekce (RNDr. Daniela Kolejková, CSc. tisková mluvčí ČZPI) P 8 11/4 Nástroj marketingové komunikace Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy. P 9 18/4 Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství. P10 25/4 Fundraising získávání prostředků pro činnost neziskových organizací. Hlavní druhy příjmů. Dary jako zdroj příjmů. Veřejné sbírky. Komunikace s individuálními sponzory. Členské příspěvky. Vlastní podnikatelská činnost. Důvody a motivy dárcovství. Metody fundraisingu. P 11 2/5 Strategické plánování jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie. P 12 9/5 Marketing-management v NNO pojetí Fribourské školy marketing-managementu pro NNO. Podstata a struktura. Zapojení marketingu do řízení NNO. Marketingový koncept. Operativní marketingové plánování. New Public Management alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu. P 13 16/5 Obhajoba seminárních prací.
Literature
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
  • Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
  • JANEČKOVÁ, Lidmila and Miroslava VAŠTÍKOVÁ. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950. info
  • SMITH, P. R. Moderní marketing. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, xxiv, 518. ISBN 8072262521. info
  • HANNAGAN, Tim J. Marketing pro neziskový sektor. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1996, 205 s. ISBN 80-85943-07-7. info
Assessment methods (in Czech)
obhajoba závěrečné práce - projektu marketingové studie.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Teacher's information
http://www.is.muni.cz
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/VIKBB09