FF:CJBE03 Ped. praxe češtiny - Informace o předmětu
CJBE03 Pedagogická praxe češtiny
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Cíle předmětu
- Podmínkou je odučení 10-12 hodin čestiny a absolvování 2 až 4 náslechů na libovolném typu české školy. Doporučuje se vyučovací období od 2. zářijového týdne, případně období zkouškové.
Před zahájením praxe doporučujeme též kontaktovat vyučujícího předmětu, který též uděluje po ukončení praxe na základě pohovoru zápočet.
Formuláře k praxi s konkretizací pro obor čestina jsou k dispozici na sekretariátu Ústavu české literatury a u jednotlivých vyučujících.
Hlavní cíle kurzu jsou:
osvojení si principů aktivního vyučování v praxi;
porozumění odlišným učebnicím;
analýza vyučovací praxe; - Osnova
- Osnova
- Příklad modelu literárních hodin:
- 1. antická literatura
- 2. literatura světové renesance
- 3. Honore de Balzac a jeho místo ve světové literatuře
- 4. dílo Karla Čapka
- 5. současná svatová literatura (od 90. let 20. stol.)
- Příklad modelu jazykových hodin:
- 1. specifika učiva o vypravování
- 2. učivo o publicistickém stylu
- 3. vztah verbální a neverbální komunikace
- 4. komplexní jazykové rozbory
- 5. procvičování syntaxe
- Literatura
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
- NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru o vykonané praxi.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pro splnění podmínek zápočtu je nezbytné předání všech příslušných formulářů (Záznam o praxi s razítkem školy, podpisem oprávněné osoby hodnocením studenta učitelem, který pedagogickou praxi vedl; vyplněná dododa o provedení práce, případně také žádost o převedení mzdy na účet, podepsanou vedoucím učitelem; potvrzení o zaplacení částky za pedagogickou praxi na pokladně fakulty nebo originál ústřižku složenky - jako adresát je na složence uvedena fakulta, nikoliv vedoucí učitel, fakulta částku poté učiteli vyplatí). Aby dostal vedoucí učitel finanční odměnu neprodleně v následujícím kalendářním měsíci, je zapotřebí odevzdat formuláře k praxi vždy do 20. dne příslušného měsíce, kdy byla praxe vykonána. Studijní literatura je totožná s obsahem předmětů UZCJBE01 a UZCJBE02.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/CJBE03