PGK33B63 Malé sociální skupiny

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je veden jako interdisciplinární a multiparadigmatický rozbor problematiky malých sociálních skupin. Jsou diskutovány terminologické rozdíly mezi pojmy malá sociální skupina, tým, kolektiv, dále rozdíly mezi formálními a neformálními skupinami. Zvláštní pozornost je věnována výsledkům empirického zkoumání malých sociální skupin v posledních desetiletích. Na konci kurzu studenti dokáží interpretovat skupinové procesy v rámci základních teorií; rozpoznat fáze skupinové dynamiky; aplikovat vědomosti o sociálních skupinách v pedagogické praxi.
Osnova
  • Podstata skupinového chování člověka
  • Pojem sociální skupina
  • Sociální skupina a teorie sociální opory
  • Skupinový výkon
  • Časové, topografické a strukturální aspekty sociální skupiny
  • Sociální konstrukce skupinové reality
  • Role sociálních skupin v různých fázích života
  • Empirické zkoumání školní třídy jako sociální skupiny
  • Školní třída jako sociální skupina
  • Školní klima, kultura školy, klima třídy, kultura třídy
  • Pedagogická interakce, sociální role učitele, styl vedení, moc a autorita
Literatura
  • ARROW, Holly, Joseph E. MCGRATH a Jennifer L. BERDAHL. Small groups as complex systems : formation, coordination, development, and adaptation. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2000, viii, 336. ISBN 0-8039-7230-X. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • ADAIR, John. Vytváření efektivních týmů. Translated by Martin Rozsíval. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 199 s. ISBN 80-85603-70-5. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • KRECH, David, Richard S. CRUTCHFIELD a Egerton L. BALLACHEY. Človek v spoločnosti : základy sociálnej psychológie. Vyd. 1. Bratislava: Vydavatel'stvo Slovenskej akadémie vied, 1968, 629 s. info
  • MATEJKO, Aleksander. Nástin sociologie práce. 1. vyd. Praha: Práce, 1967, 213 s. URL info
Metody hodnocení
Přednášky, diskuse, skupinové projekty. Seminární práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.