PGK33B66 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání III

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Doporučuje se absolvování předmětů ICT ve vzdělávání I a II (či jiný obdobný předmět), není to však nutnou podmínkou. Studenti, kteří budou mít absolvovány předměty ICT ve vzdělávání I a II na našem ústavu budou mít přednost při zápisu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na problematiku využití multimediálních výukových programů ve vzdělávání. Multimediální programy jsou nahlíženy v obecné rovině nejen jako výukové pomůcky či prostředky ve škole, ale i v jiných formách vzdělávání a učení. Východiskem pro úvahy o možnostech (a omezeních) využití těchto moderních pomůcek je zejména evaluace jednotlivých multimediálních programů. Studenti používají v rámci svých seminárních projektů různých evaluačních technik, aby dokázali co nejpřesněji identifikovat vlastnosti daného výukového programu. Sekundárním cílem je pak zpřesňování a rozvoj evaluačních technik.
Literatura
  • Internet [a paragrafy] (Variant) : Internet @ §§§. info
  • Surfing the Internet with Nestcape Navigator 2 (Orig.) : Používáme Internet s programem Nestcape Navigator 2. info
  • BRÁZA, Jiří. Internet.cz : jak hledat a najít. 3. aktualizované vyd. Praha: Grada, 2001, 128 s. ISBN 8024790025. info
  • Český Internet Explorer 5. Edited by Miroslav Renda. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 125 s. ISBN 8071698458. info
  • BRÁZDA, Jiří. Český Internet Explorer 5 : kompletní kapesní průvodce. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 297 s. ISBN 80-7169-682-X. info
  • HLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu : jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, ix, 205. ISBN 8072261827. info
  • Internet. Brno: Computer Press, 1999. info
  • SMEJKAL, Vladimír. Internet @ [tři paragrafy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 166 s. ISBN 8071697656. info
  • TURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998, 49 s. info
  • KLANDER, Lars. Hacker Proof :váš počítač, vaše síť a vaše připojení na Internet - je to opravdu bezpečné? 1. vyd. Brno: Unis, 1998, 648 s. ISBN 80-86097-15-3. info
  • FRANCŮ, Marie, Jiří HRBÁČEK a Adam ŠVEC. Informační technologie I. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 73 stran. ISBN 8021017651. info
  • ŠTĚPÁNOVÁ, Gabriela. Informační technologie ve vzdělávání učitelů. In Sborník z mezinárodní konference "Učitel a jeho univerzitní vzdělávání na přelomu tisíciletí". Praha: UK, 1998, s. 825-828. ISBN 80-7290-036-6. info
  • MUSIL, Roman. Internet jako zdroj informací. Edited by Zdeněk Dosedla. 1998, 102 s. info
  • HLAVENKA, Jiří. Využíváme Internet s programem Microsoft Internet Explorer 4.0. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 1998, xi, 188. ISBN 807226060X. info
  • ROSENOER, Jonathan. Cyberlaw : the law of the Internet. New York: Springer, 1997, xiv, 362. ISBN 0387948325. info
  • PLCH, Roman. Internet a střední školy (2). Učitel matematiky. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 1997, roč. 5, 2 (22), s. 65-70. ISSN 1210-9037. info
  • PLCH, Roman. Internet a střední školy (3). Učitel matematiky. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 1997, roč. 5, 3 (23), s. 129-136. ISSN 1210-9037. info
  • PLCH, Roman. Internet a střední školy (4) : (Matematika a historie matematiky na Internetu). Učitel matematiky. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 1997, roč. 5, 4 (24), s. 193-203. ISSN 1210-9037. info
  • Internet culture. Edited by David Porter. New York: Routledge, 1997, xviii, 279. ISBN 0415916844. info
  • Internet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997, 72 s. ISBN 80-7202-197-4. info
  • VOJÁČEK, Josef. Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997, s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. info
  • HUITEMA, Christian. Internet. Translated by Robert Germič - Lenka Gladavská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1996, 175 s. ISBN 8020405763. info
  • JANÍKOVÁ, Veronika a Jiří KOSEK. Internet : první kroky českého uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 125 s. ISBN 8071694215. info
  • PLCH, Roman. Internet a střední školy (1). Učitel matematiky. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 1996, roč. 5, 1 (21), s. 1-6. ISSN 1210-9037. info
  • ŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996, 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info
  • FALK, Bennett. Internet roadmap :průvodce světem internetu. 2. dopl. vyd. Praha: Computer Press, 1995, x, 323 s. ISBN 80-85896-34-6. info
  • KONUPČÍK, Pavel. Didaktická technika. In Úlohy pro didaktickou techniku. Brno: PdF v Brně, 1991, 6 s. info
Metody hodnocení
Diskuse v hodině, individuální projekty, zápočet.
Informace učitele
Literatura: CUBAN, L. Teachers and Machines. The Classroom Use of Technology Since 1920. New York: Teachers College Press, 1986. 134 s. ISBN 0-8077-2792-X JOHNSON, D. L., MADDUX, C. D. Technology in Education: a twenty-year retrospective. New York: The Haworth Press, Inc., 2003. 199 s. ISBN 0-7890-2200-1 ČERNOCHOVÁ, M. O stavu a trendech využívání ICT v českých školách a v zahraničí. Pedagogika, 2006, roč. LVI, č. 4. s. 316-334. ISSN 0031-3815 Státní informační politika – Cesta k informační společnosti. [on-line] Praha, 1999. [cit. 27. 11. 2003] Dostupné z: Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání. [on-line]. Praha, 2000. [cit. 13. 9. 2003] Dostupné z: KOZMA, R., B. Technology, innovation and educational change. Eugene, OR: International Society for Educational Technology, 2003. 301 s. ISBN 1-56484-230-4 KULIČ, Václav. Člověk - učení - automat. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 249 s. KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. 187 s. ISBN 80-200-0447-5 LOVELESS, A. DE VOOGD, G. L., BOHLIN, R. M. Something old, something new ... Is pedagogy affected by ICT? In LOVELESS, A., ELLIS, V. ICT, Pedagogy and the Curriculum. London: Routledge, 2001. s. 63-83. ISBN 0-415-23429-1 McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2. PRŮCHA, J. Pedagogická věda a nové výzvy edukační praxe. Pedagogika, 56, 2006, č. 4. s. 307-315. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7 SKALKOVÁ, J. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. SPILKOVÁ, V. aj. Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál, 2005. 312 s. ISBN 80-7178-942-9 ŠEĎOVÁ, K. Analýza kvalitativních dat. In Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007. s. 207-248. ISBN 978-80-7367-313-0 ŠEĎOVÁ, K., ZOUNEK, J. ICT očima učitelů. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: ZČU, 2006. ISBN 807043483X. ŠEĎOVÁ, K., ZOUNEK, J. ICT a moc před tabulí. In Švaříček, R., Šeďová, K. (eds.). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007. s. 260-286. ISBN 978-80-7367-313-0 TOLLINGEROVÁ Dana, KNĚZŮ, Věra, KULIČ, Václav. Programované učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 189 s. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4 VENEZKY, R., L., DAVIS, C. Quo Vademus? The Transformation of Schooling in Networked World. [on-line] OECD/CERI, 2002. [cit. 2. 8. 2002]. Dostupné z: Využívání ICT ve vzdělávání. [online]. Český statistický úřad, 2008. [cit. 9. 1. 2008]. Dostupný z: WALTEROVÁ, E. aj. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. a II. díl. Brno: Paido, 2004. 502 s. ISBN 80-7315-083-2 ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. 160 s. ISBN 80-7254-858-1 ZOUNEK, Jiří, ŠEĎOVÁ, Klára. Jak zkoumat ICT v každodenní práci učitele aneb videostudie jako kvalitativní metoda. Orbis scholae, 2008, roč. 2, č. 1, s. 137-148. ISSN 1802-4637.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Tento předmět byl do minulého akademického roku vypisován pod názvem Multimediální výukové programy. Od letošního akademického roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/PGK33B66