FF:PHDZ2 Sem. in Theor. and. Method. II - Course Information
PHDZ2 Seminar in Theory and Methodology II
Faculty of ArtsSpring 2009
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 15 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Břetislav Horyna, Ph.D. (lecturer)
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Radim Brázda, Dr.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová - Timetable
- Fri 10:00–11:35 zruseno D22
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 86 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Teoreticko-metodologický seminář;
Cílem semináře je seznámit doktorandy různých oborů se základy teorie vědy;
absolventi kurzu se naučí pracovat s hlavními metodologickými principy, které je nezbytné respektovat při psaní vědeckých (tj. též disertačních) prací;
seznámí se se způsoby argumentace a vedení důkazu;
budou se orientovat v soudobých teoriích vědy a v metodologii vědecké práce;
naučí se používat různé modely vysvětlení; - Syllabus (in Czech)
- 1. Uvedení do tématu; věda a vědeckost, aspekty vědy; věda jako systém pravdivých vět (Horyna)
- 2. Základní pojmy; apriori – aposteriori, deskriptivní-normativní, explikace, ad. (Horyna)
- 3. Jak vysvětlit problém; Vysvětlení, popis a predikce; Typy vysvětlení ; Modely vysvětlení;Pragmatické aspekty vysvětlení. (Jastrzembská)
- 4. Metodologie výzkumu: seznámení s obecnými postupy výzkumu. Jaká je role autora odborného textu, jaká je role čtenáře? Jak přejít od tématu k otázkám, jak od otázek k problémům? Jak přejít od problémů k tvrzením, jak od tvrzení k důvodům? (Picha)
- 5. Základy argumentace: vybrané elementy teorie argumentace. Jaké jsou podmínky platného argumentu? Jak identifikovat argumentační strukturu, jak nalézt argumentační schéma? Jak vznikají argumentační chyby a jak je poznat? (Picha)
- 6. Jak psát: Některé specifické dovednosti spojené s psaním odborného textu. Jak vytvořit plán textu? Co by měl obsahovat úvod a závěr? Jakou roli hrají konektory, jakou roli hrají odstavce? Na co se soustředit při revizi textu? Jak má vypadat abstrakt odborného textu? (Picha)
- 7. Vysvětlení a rozumění: úloha hermeneutiky ve společenských vědách (Hroch)
- 8. Závěrečný test (Horyna)
- Literature
- Jadwiga Šanderová, Jak číst a psát text ve společenských vědách, Praha 2005
- Cesty k vědě : jak správně myslet a psát / Břetislav Horyna, Josef Krob (eds).
- PICHA, Marek. Chybějící qualia: strukturní analýza (Missing Qualia: the structural analysis). Brno: Masarykova univerzita, 2005, 105 pp. Katedra filozofie FF MU, svazek 1. ISBN 80-210-3890-X. info
- WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- HORYNA, Břetislav and Pavel KOUBA. Jean Grondin, Úvod do hermeneutiky. překlad Břetislav Horyna. Praha: OIKOYMENH, 1997, 247 pp. ISBN 80-86005-43-7. info
- Filosofie vědy. Edited by Ivan Kuchár - Oldřich Procházka - Vladimír Zeman. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 364 s. URL info
- Assessment methods
- lectures (mandatory); seminar (mandatory); colloqium in the form of writting test (mandatory);
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 3x2 hodiny.
- Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2009/PHDZ2