RJB_27 Techniky literárněvědné práce

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Rozvrh
Po 18:20–19:55 B12
Předpoklady
ideálně úspěšné absolvování předmětu Interpretace literárního textu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
- prakticky zvládnout práci s primární a sekundární literaturou
- kriticky číst primární literární text
- dokázat si připravit koncepci literárněvědně nebo literárněhistoricky zaměřené práce
- vyhledat si sekundární literaturu a kriticky se s ní vyrovnat
- vytvořit souvislý text literárněvědného nebo literárněhistorického pojednání
Osnova
  • Základními body jsou:
  • 1. seznámení s praxí literárního komparatistického zkoumání literatury
  • 2. vědecký přístup k práci s literárním textem
  • 3. formulace konceptu vlastní závěrečné práce
  • 4. formulace základních tezí práce
  • 5. práce s primárním textem
  • 6. vyhledání sekundární literatury a práce s ní
  • 7. pravidla pro citování literatury
  • 8. představení a diskuse o individuální závěrečném práci
  • 9. diskuse o individuální závěrečné práci
  • 10. diskuse o individuální závěrečné práci
  • 11. diskuse o individuální závěrečné práci
  • 12. skupinové posouzení jednotlivých závěrečných prací
  • 13. skupinové posouzení jednotlivých závěrečných prací
Literatura
  • SEDLÁK, Jiří. Jak studovat a jak zpracovat seminární, ročníkovou a diplomovou práci? (Obsaž.) : Úvod do práce s informacemi. 1. díl, Jak studovat a jak zpracovat seminární, ročníkovou a diplomovou práci? 2. díl, Jak informaticky vychovávat žáky na základních a střední. info
  • KUBÁTOVÁ, Helena a Dušan ŠIMEK. Od abstraktu do závěrečné práce : jak napsat diplomovou práci ve společenskovědních a humanitních oborech : praktická příručka. 4., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 90 s. ISBN 9788024415895. info
  • ŠIFNER, František. Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, 18 s. ISBN 8072901672. info
  • ECO, Umberto a Ladislav NAGY. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004, 330 s. ISBN 9788024607405. info
  • ECO, Umberto. O literatuře. Translated by Alice Flemrová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004, 313 s. ISBN 8072035886. info
  • POKORNÝ, Jiří. Úspěšnost zaručena : jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. Vyd. 1. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004, 207 s. ISBN 807204348X. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
  • DVOŘÁKOVÁ-JANŮ, Věra. Jak psát diplomovou práci. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita, 1996, 37 s. +. ISBN 80-213-0229-1. info
  • NESVADBA, Ladislav. Jak psát diplomovou práci : metodická příručka. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1989, 51 s. ISBN 8021000163. URL info
  • ŠABOUK, Sáva. Umělecká informace. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1989, 108 s. ISBN 80-202-0004-5. info
  • TAINE, Hippolyte Adolphe. Studie o dějinách a umění. Translated by Vladimír Mikeš. Vyd. v tomto souboru 1. Praha: Odeon, 1978, 388 s. URL info
  • HRABÁK, Josef. Literární komparatistika. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 206 s. URL info
  • Akademičeskije školy v russkom literaturovedenii. Edited by Petr Aleksejevič Nikolajev. Moskva: Nauka, 1975, 514 s. info
  • HRABÁK, Josef. Poetika. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1973, 332 s. info
Metody hodnocení
- seminární forma výuky
- práce s texty esejů a jejich komentování
- výstupem bude samostatná písemná práce (studie, esej atp.)
- zpracované eseje jsou průběžně podrobovány posouzení ve skupině a stávají se podkladem pro diskusi
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.