RLB231 Ortodoxie a hereze ve středověkém západním křesťanství

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Po 16:40–18:15 J31
Předpoklady
Základní orientace v západním křesťanství 11.-15. století.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na vybrané metodologické a heuristické problémy studia ortodoxie a hereze ve středověkém západním křesťanství. Po základních informacích o daném proudu, jeho historiografii a současném stavu diskuze se každý výukový blok obrací k jednotlivým zajímavým nebo sporným otázkám a kauzám. Kurz pokrývá zejména rané výskyty „hereze“ v 11. století, souvislost „hereze“ s církevní reformou v 11.-13. století, „valdenské“, „katary“ a radikální chiliastická hnutí na přelomu 13. a 14. století. Ve všech případech se kurz na základě pramenů a nejnovější literatury pokouší o dekonstrukci historiografických stereotypů a o pohled na herezi jako na produkt polemického a inkvizičního diskurzu.
Po úspěšném ukončení kurzu bude student schopen:
- orientovat se velmi dobře ve skupinách náboženského nesouhlasu v západním křesťanství v 11.-14. stol.;
- vyjádřit souvislost vývoje hereze s celkovým vývojem latinského křesťanství v 11.-13. století;
- analyzovat protikacířský diskurz;
- posuzovat jednotlivé informace inkvizičních a polemických pramenů z oblasti latinského křesťanství;
- zpochybnit kategorie ortodoxie a hereze a různé výkladové modely dominující ve studiu „středověké hereze“;
- sledovat na tematice středověkých nesouhlasných hnutí otázky obecné metodologie religionistiky (genealogie, tvorba pojmů aj.).
Osnova
  • (0) Úvod.
  • (1) Představení východisek a zaměření kurzu.
  • (2) Ortodoxie a hereze ve středověkém křesťanství.
  • (3) Reforma a hereze v letech 1000-1120.
  • (4) „Když Valdès nebyl kacíř“ – Valdèsovo působení v Lyonu a jeho historiografie I.
  • (5) „Když Valdès nebyl kacíř“ – Valdèsovo působení v Lyonu a jeho historiografie II.
  • (6) „Katarství“ a procesní akta Armanna řečeného Pungilupa.
  • (7) Hereze svobodného ducha.
  • (8) Vilemína z Milána a její stoupenci.
  • (9) Gerardo Segarelli, Dolcino a radikální stoupenci chudoby v letech 1260-1320.
  • (10) „Kladivo na inkvizitory“ – bratr Bernard Délicieux a jeho boj proti inkvizici.
  • (11) Role žen ve středověkých nesouhlasných hnutích.
  • (12) Závěrečné opakování.
Literatura
  • LAMBERT, Malcolm. Středověká hereze. Translated by Tomáš Vítek. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 598 s. ISBN 8072032917. info
  • Heresies of the high middle ages. Edited by Walter L. Wakefield - Austin P. Evans. New York: Columbia University Press, 1991, xiv, 865. ISBN 0231096321. info
  • Inventer l'hérésie? : discours polémiques et pouvoirs avant l'Inquisition. Edited by Monique Zerner. Nice: Centre d'Études Médiévales, 1998, 283 s. ISBN 2910897486. info
  • Texts and the repression of Medieval heresy. Edited by Caterina Bruschi - Peter Biller. 1st pub. Woodbridge, Suffolk: York Medieval Press, 2003, xvii, 256. ISBN 1903153107. info
  • Ordonner et exclure : Cluny et la société chrétienne face à l'hérésie, au judaïsme et à l'islam, 1000- 1150. Edited by Dominique Iogna-Prat. 2. éd. Paris: GF-Flammarion, 2000, 508 s. ISBN 2700722876. info
  • MOORE, R. I. The formation of a persecuting society : power and deviance in Western Europe, 950-1250. 1st pub. in pbk. Oxford: Blackwell Publishers, 1990, viii, 168. ISBN 0631171452. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, domácí četba (a) zadané literatury a (b) seminárních prací ostatních účastníků kurzu.
Metody hodnocení
1) Písemně odevzdaná seminární práce (9-18 tisíc znaků včetně mezer a poznámek pod čarou = 5-10 normovaných stran) s průběžným poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury (hodnocena prospěl × neprospěl, možnost opravy v opravném termínu).
2) Úspěšné absolvování společné opakovací rozpravy (hodnocena prospěl × neprospěl, možnost opravy v opravném termínu).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2017.