FF:UZIJA107 Vývoj italštiny - Informace o předmětu
UZIJA107 Vývoj italštiny
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková - Rozvrh
- Pá 8:20–9:55 C31
- Předpoklady
- UZROMA101 Úvod do lidové latiny
Zkouška z ROMIIA101. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Vývoj lidové latiny na území dnešní Itálie směřuje k dialektové roztříštěnosti, která se specifickým politickým vývojem ve středověku a v moderní době dále upevňuje. Soustavně je nicméně sledován vývoj spisovné italštiny, tzn. v podstatě florentské varianty toskánského dialektu, zatímco k ostatním dialektům je přihlíženo jen příležitostně. Tento spisovný jazyk se konstituoval ve 14.století v dílech velkých klasiků (Dante, Petrarca, Boccaccio), která měla rozhodující vliv na vývoj italštiny až do nejmodernější doby díky archaickému pojetí spisovné normy, která se v Itálii prosadila na celá staletí. Takto pojatý spisovný jazyk nemohl vést ke skutečnému jazykovému sjednocení, protože byl do značné míry umělý. Rozpor mezi jednotnou spisovnou normou a dialektovou rozrůzněností mluveného úzu, která se uplatňuje ve všech jazykových funkcích kromě literární a která začala ustupovat teprve ve druhé půli 20. století, představuje vývojové specifikum italštiny ve srovnání s jinými románskými jazyky. Na konci kursu by posluchač měl mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji italštiny, jakož i o obecných kulturních souvislostech, které tento vývoj spoluovlivňovaly.
- Osnova
- Kurz je zaměřen na studium vývoje jazykové situace na Apeninském poloostrově od rozpadu západořímské říše, vzniku italštiny v 9.-10. století n.l. až po 16. století; periodizace vývoje italštiny; fonetické, morfologické, syntaktické a sémantické změny; dřívější stádia vývoje v porovnání se současným stavem; hlavní úsilí o stanovení spisovné normy v italštině. Seminář je věnován studiu originálních textů od nejstarších památek až po 16.století zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje italského jazyka a jeho dialektů. Důraz bude samozřejmě kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků II - Italština. Rumunština. Praha, 1990, 154 s. info
- ROHLFS, Gerhard. Grammatica storica della lingua italiana e dei suoi dialetti. Torino, 1969. info
- TEKAVČIC, Pavao. Grammatica storica della lingua italiana. Zagreb, 1965. info
- MIGLIORINI, Bruno. Storia della lingua italiana. Firenze, 1960. info
- TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
- GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
- Metody hodnocení
- Zkouška je písemná, včetně rozboru jednoho ze studovaných textů.
- Vyučovací jazyk
- Italština
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/UZIJA107