CJBC516 Milan Kundera

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Čulík (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
Po 16:40–19:55 zruseno D51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Série přednášek a seminářů o díle Milana Kundery, jejímž cílem je sledovat a analyzovat proměny hlavních témat jeho tvorby od počátku až do současnosti.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- analyzovat strukturu románů Milana Kundery;
- porozumět dílu M. Kundery v kontextu české literatury 50. a 60. let 20. stol.
- interpretovat dílo M. Kundery v evropském literárním kontextu, zvláště francouzském;
- uvědomit si rozdíl mezi Kunderovou tvorbou psanou česky a francouzsky.
Jedním z nejzajímavějších rysů Milana Kundery je to, jak těsně provázána je jeho socialisticko-realistická tvorba z padesátých let, kterou dnes tento autor potlačuje, s jeho vrcholnými díly z let sedmdesátých a osmdesátých. V tomto semináři bude analyzovat Jan Čulík hlavní romány Milana Kundery ze sedmdesátých a osmdesátých let, které v ČR nikdy nevyšly, s přihlédnutím ke Kunderově rané tvorbě i k jeho pozdní tvorbě, psané francouzsky. Všechny tyto texty budou k dispozici. V Čechách nevydané romány Milana Kundery budou k dispozici ve fotokopiích, informace na sekretariátě. Prosím, přečtěte si je před seminářem. Děkuji.
Osnova
  • Probíraná látka s rámcovým časovým vymezením (týden - dílo):
  • 1. Člověk, zahrada širá, Poslední máj, O sporech dědických, Monology
  • 2. Majitelé klíčů, Umění románu I a II, Ptákovina, Jakub a jeho pán
  • 3. Směšné lásky, Žert, Valčík na rozloučenou, Život je jinde
  • 4. Kniha smíchu a zapomnění, Nesnesitelná lehkost bytí, Nesmrtelnost
  • 5. Pomalost, Identita, Nevědomost
Literatura
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. Vyd. 2., upr., rozš. Brno: Atlantis, 2008, 199 s. ISBN 9788071082972. info
  • KOSKOVÁ, Helena. Milan Kundera. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1998, 189 s. ISBN 8086022196. info
  • Jan Čulík, "Milan Kundera", in Dictionary of Literary Biography 232, 208-226, The Gale Group, 2001, na internetu viz: http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/Kundera.htm
  • Marie Němcová-Banerjee: Terminal Paradox: The Novels of Milan Kundera (New York: Grove Weidenfeld, 1990)
  • POHORSKÝ, Miloš. Zlomky analýzy :k poválečné české literatuře. Praha: Československý spisovatel, 1990, 433 s. ISBN 80-202-0196-3. info
  • LE GRAND, Eva. Kundera, aneb, Paměť touhy. V Olomouci: Votobia, 1998, 204 s. ISBN 80-7198-305-5. info
  • RICHTEROVÁ, Sylvie. Ticho a smích : studie z české literatury. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 198 s. ISBN 802040662X. info
  • Daniela Hodrová, "Kunderovo Umění románu- zpověď romanopisce, nebo teorie románu?! Česká literatura 38, no. 5, 1990, 470-473
  • DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0418-0. info
  • Milan Jungmann, Kunderovské paradoxy, Svědectví 77, 1986, 135-162, také in Cesty a rozcestí, Londýn, Rozmluvy, 1998, 214-254
Výukové metody
Předpokládá se, že studenti budou mít předem přečtené texty, aby se mohli účastnit semináře. Aktivní účast na seminářích, seminární práce.
Metody hodnocení
Podmínkou pro zápočet je seminární práce na kunderovské téma v délce 2000 slov. Téma bude stanoveno po dohodě s učitelem. Práci pošlete, prosím, emailem na adresu culik@blisty.cz, do 30. června 2010.
Informace učitele
Předmět bude vyučován blokově 29.3., 12.4.,19.4.,26.4. a 3.5.
V Čechách nevydané romány Milana Kundery budou k dispozici ve fotokopiích, informace na sekretariátě. Prosím, přečtěte si je před seminářem. Děkuji.
Prosím, v seminární práci neopakujte biografické a bibliografické údaje o autorovi, opsané z příruček: jde mi o váš vlastní, samostatný, sémantický rozbor každého díla. Udělejte analýzu ohledně toho, jakými motivy a tématy se autor v daném díle zabývá, co dílo znamená a jak úspěšně či neúspěšně autor využívá svých vyjadřovacích prostředků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2012, jaro 2016, jaro 2019.