FF:CJBC516 Milan Kundera - Informace o předmětu
CJBC516 Milan Kundera
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Čulík (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Rozvrh
- Po 16:40–19:55 zruseno D51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Série přednášek a seminářů o díle Milana Kundery, jejímž cílem je sledovat a analyzovat proměny hlavních témat jeho tvorby od počátku až do současnosti.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- analyzovat strukturu románů Milana Kundery;
- porozumět dílu M. Kundery v kontextu české literatury 50. a 60. let 20. stol.
- interpretovat dílo M. Kundery v evropském literárním kontextu, zvláště francouzském;
- uvědomit si rozdíl mezi Kunderovou tvorbou psanou česky a francouzsky.
Jedním z nejzajímavějších rysů Milana Kundery je to, jak těsně provázána je jeho socialisticko-realistická tvorba z padesátých let, kterou dnes tento autor potlačuje, s jeho vrcholnými díly z let sedmdesátých a osmdesátých. V tomto semináři bude analyzovat Jan Čulík hlavní romány Milana Kundery ze sedmdesátých a osmdesátých let, které v ČR nikdy nevyšly, s přihlédnutím ke Kunderově rané tvorbě i k jeho pozdní tvorbě, psané francouzsky. Všechny tyto texty budou k dispozici. V Čechách nevydané romány Milana Kundery budou k dispozici ve fotokopiích, informace na sekretariátě. Prosím, přečtěte si je před seminářem. Děkuji. - Osnova
- Probíraná látka s rámcovým časovým vymezením (týden - dílo):
- 1. Člověk, zahrada širá, Poslední máj, O sporech dědických, Monology
- 2. Majitelé klíčů, Umění románu I a II, Ptákovina, Jakub a jeho pán
- 3. Směšné lásky, Žert, Valčík na rozloučenou, Život je jinde
- 4. Kniha smíchu a zapomnění, Nesnesitelná lehkost bytí, Nesmrtelnost
- 5. Pomalost, Identita, Nevědomost
- Literatura
- CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. Vyd. 2., upr., rozš. Brno: Atlantis, 2008, 199 s. ISBN 9788071082972. info
- KOSKOVÁ, Helena. Milan Kundera. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1998, 189 s. ISBN 8086022196. info
- Jan Čulík, "Milan Kundera", in Dictionary of Literary Biography 232, 208-226, The Gale Group, 2001, na internetu viz: http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/Kundera.htm
- Marie Němcová-Banerjee: Terminal Paradox: The Novels of Milan Kundera (New York: Grove Weidenfeld, 1990)
- POHORSKÝ, Miloš. Zlomky analýzy :k poválečné české literatuře. Praha: Československý spisovatel, 1990, 433 s. ISBN 80-202-0196-3. info
- LE GRAND, Eva. Kundera, aneb, Paměť touhy. V Olomouci: Votobia, 1998, 204 s. ISBN 80-7198-305-5. info
- RICHTEROVÁ, Sylvie. Ticho a smích : studie z české literatury. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 198 s. ISBN 802040662X. info
- Daniela Hodrová, "Kunderovo Umění románu- zpověď romanopisce, nebo teorie románu?! Česká literatura 38, no. 5, 1990, 470-473
- DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0418-0. info
- Milan Jungmann, Kunderovské paradoxy, Svědectví 77, 1986, 135-162, také in Cesty a rozcestí, Londýn, Rozmluvy, 1998, 214-254
- Výukové metody
- Předpokládá se, že studenti budou mít předem přečtené texty, aby se mohli účastnit semináře. Aktivní účast na seminářích, seminární práce.
- Metody hodnocení
- Podmínkou pro zápočet je seminární práce na kunderovské téma v délce 2000 slov. Téma bude stanoveno po dohodě s učitelem. Práci pošlete, prosím, emailem na adresu culik@blisty.cz, do 30. června 2010.
- Informace učitele
- Předmět bude vyučován blokově 29.3., 12.4.,19.4.,26.4. a 3.5.
V Čechách nevydané romány Milana Kundery budou k dispozici ve fotokopiích, informace na sekretariátě. Prosím, přečtěte si je před seminářem. Děkuji.
Prosím, v seminární práci neopakujte biografické a bibliografické údaje o autorovi, opsané z příruček: jde mi o váš vlastní, samostatný, sémantický rozbor každého díla. Udělejte analýzu ohledně toho, jakými motivy a tématy se autor v daném díle zabývá, co dílo znamená a jak úspěšně či neúspěšně autor využívá svých vyjadřovacích prostředků. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/CJBC516