DVHs133 Peter Brook a jeho C.I.R.T. (a divadelní experimenty A. Wajdy) Alternativní divadlo IV - veliká divadelní hledání

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející), doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Rozvrh
St 16:40–19:05 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška se pokouší o portrét a analýzu tvůrčí cesty Petera Brooka, kterého je možno považovat za největšího žijícího režiséra současného světového divadla. Jeho umělecký vývoj prošel postupnou proměnou od velkého tradičního divadla až k divadlu hledajícímu od Royal Shakespeare Company k divadlu výzkumnému centru C.I.R.T.. Přednáška věnovat pozornost celkovému vývoji tvůrce i jeho jednotlivým inscenacím: v tomto případě zejména Králi Learovi, spolupráci s Charlesem Marowitzem (jehož stručný portrét bude také představen) a převratné divadelní kreaci Marat-Sade, Snu noci svatojánské. Zabývat se bude založením, programem a tvorbou C.I.R.T. v Paříži atd.. Představí jednu z nejpozoruhodnějších inscenací světového divadla ve 20.století Mahabharáthu. Zvláštní pozornost bude věnována africké (i jiným) divadelní cestě Petera Brooka a jeho skupiny.
Ve svém výkladu se bude přednáška zabývat také Brookovými teoretickými úvahami a jejich rozborem především knižní studií Prazdný prostor, která byla stěžejní pro evropské myšlení o divadle v druhé polovině 20. století.
Osnova
  • * portrét a analýza tvůrčí cesty Petera Brooka
  • * Royal Shakespeare Company
  • * C.I.R.T.
  • * inscenace Krále Leara
  • * spolupráce s Charlesem Marowitzem
  • * převratná divadelní kreace Marat-Sade
  • * Sen noci svatojánské
  • * Mahabharátha
  • * africká (i jiné) divadelní cesty Petera Brooka a jeho skupiny
  • * Brookovt teoretické úvahy
  • * Prázdný prostor
Literatura
  • WILLIAMS David (compiled): Peter Brook – A Theatrical Casebook. New York, Methuen Inc. 1988.
  • GRODZICKI August: Reżiserzy polskiego teatru. Warszawa, Interpress 1979.
  • KARPIŃSKI Maciej (opracoval): Dostojewski – Teatr sumienia. Trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy. Warszawa, IWP,1989.
  • WYSPIAŃSKI Stanisław: Waršavanka, Veselka. Praha 1988.
  • SEMIL Malgorzata - WYSIŃSKA Elżbieta: Slovník současného divadla. Praha, Divadelní ústav 1998.
  • BROOK Peter: Nitky času. Praha, Divadelní ústav 2004.
  • BRAUN Kazimierz: Druhá divadelní reforma? Praha, Divadelní ústav 1993.
  • KOPECKÝ Jan (vypr. a přel.): Divadlo Antonina Artauda II – Texty. Praha – Brno 1988.
  • WEISS Peter: Pronásledování a zavraždění Jaena Paula Marata předvedené divadelním souborem blázince v Charentonu za řízení Markýze de Sade. Praha 1965.
  • BROOK Peter: Pohyblivý bod (Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987). Praha, nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
  • BROOK Peter: Prázdný prostor. Praha 1988.
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/DVHs133