IM099b Umění pohyblivých obrazů II

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 10:00–11:35 zruseno D22, Pá 14:10–15:45 zruseno D22; a Pá 5. 3. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22, Pá 9. 4. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22, Pá 7. 5. 10:00–13:15 zruseno D22, 14:10–17:25 zruseno D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Druhá část semináře naváže na první část a představí konstituování a rozvoj videa jako nového uměleckého oboru ve Spojených státech v letech 1968-1980. Představíme si počátky a specifika umění videa. Výklad s ukázkami vychází z kompilace Rewind a obsahuje klasické práce amerického videoartu daného časového období. V semináři Umění pohyblivých obrazů II. si představíme, jak se definují jednotlivé proudy, komunity, skupiny, manifesty a estetika v průběhu šedesátých let až do současnosti. K demonstrování této části přednášky nám opět poslouží výběr ze zahraničních retrospektivních kurátorských kolekcí videií. Shromážděná díla prezentují rozmanitost umělecké tvorby, a to v široké škále od hravých formálních experimentů s obrazem a zvukem, přes díla využívající pionýrské technologické postupy či remixující různorodý nalezený materiál až k videím, která vznikla záznamem pokusů analogických těm vědeckým, jež vyniká zejména touhou překračovat meze známých technologií. Budeme se věnovat pracem nejmladší i již etablované generace tvůrců, kteří se rekrutují především z řad studentů a absolventů oborů nových médií. Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a představení jednotlivých tvůrčích osobností.
Osnova
  • - Počátky videoartu v USA, 1968 - 1980 - První umělecké skupiny ve videoartu - Specifika videoartu - Témata a umělecké proudy ve videoartu - Video performance, aktivistická a komunitní videa - Technologie, formální postupy, experimenty s obrazem a zvukem - Prezentace a instalace videoartu - Divácká percepce a recepce videoartu
Literatura
  • Rush, Michael. Video Art. London: Thames and Hudson, 2003
  • Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991
  • Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993
  • Rush, Michael. New Media In Late 20th Century Art. London: Thames and Hudson, 2003.
Výukové metody
Výuka probíhá blokově. Způsob ukončení: písemná práce.
Metody hodnocení
Written essay.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.