MUKS58 Muzeologický výzkum v praxi II.

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
4/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavel Holman (cvičící)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Pavel Holman
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavel Holman
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty se základními metodami a technikami, používanými při výzkumech veřejnosti obecně i specificky ve výzkumu v muzejním prostředí. Přináší informace o publikacích k tématu i konkrétních muzeologických výzkumech, realizovaných v českém prostředí i v zahraničí, a aktuálních trendech. Absolvováním kurzu budou studenti schopni porozumět a vysvětlit základní aspekty muzeologického výzkumu.
Osnova
  • 1. Vědecký výzkum v muzeologii – příklady pojetí různých autorů a pracovišť, členění podle užitých metod (historicko-srovnávací, teoretický, empirický). 2. Základní přístupy k vědeckému výzkumu (kvantitativní, kvalitativní), témata výzkumu a výzkumné metody (dotazník, anketa, rozhovor, skupinový rozhovor, pozorování, test, obsahová analýza, evaluace, experiment atd.). 3. Fáze přípravy a realizace vědeckého výzkumu. Postup badatele.
Literatura
  • CARBONELL, Bettina Messias. Museum Studies : An Anthology of Contents. Oxford : Blackwell Publishing, 2006. 640 s. ISBN 0-631-22830-6.
  • DUFRESNE-TASSÉ, Colette (ed.). Familles, écoliers et personnes âgées au musée: Recherches et perspectives : Families, Schoolchildren and Seniors at the Museum: Research and Trends : Familias, escolares y personas de edad en el museo: Investigaciones y pe
  • ÉMOND, Anne-Marie. Education in Museums as seen in Canada, the United States and Europe: Research on programs and exhibitions. Québec : MultiMondes, 2006. 292 s. ISBN 2-89544-093-X.
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HEPNER, V., KASALOVÁ, H. Postoje české veřejnosti ke kulturním památkám a památkové péči. Praha : Ústav pro výzkum kultury, 1976. 199 s.
  • JŮVA, Vladimír jun. Česká muzea a galerie pro děti a mládež : vybrané výsledky dotazníkového průzkumu. In Děti, mládež,… a muzea? III. : sborník příspěvků ze stejnojmenné konference. Brno : Moravské zemské muzeum, 2003. ISBN 80-7028-205-3.
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing
  • KNELL, Simon J., MACLEOD, Suzanne, WATSON, Sheila (eds.). Museum Revolution : How Museums Change and are Changed. Routledge 2007. 385 s. ISBN-13: 978-0-415-44467-5.
  • MENSCH, Peter van. Museology as a Scientific Basis for the Museum Profession. Profesionalizing the Muses. Amsterdam 1989.
  • MENSCH, Peter van. Towards a Methodology of Museology. Zagreb 1992. Doctor Thesis.
  • Muzea, věda, kultura a současná Evropa. Brno : Moravské zemské muzeum, 1992.
  • NEUSTUPNÝ, Jiří. Muzeum a věda. Praha : Kabinet muzejní a vlastivědné práce při Národním muzeu v Praze, 1968. 164 s. Edice Muzejní práce, sv. 13.
  • SOFKA, Vinoš (ed.). Methodology of Museology and Professional Training. ICOFOM Study Series, 1983.
  • SUK, Richard. Výzkum návštěvnosti muzeí III. Praha : Muzeologický kabinet při Národním muzeu v Praze, 1970. 123 s.
  • ŠPÉT, Jiří. Bibliographia museologica 1818 – 1967. Praha 1968.
  • TKÁČ, Vladimír. Muzeologicko-sociologické výzkumy muzea a jeho publika. In Muzeum a publikum/Museum and Public : sborník ze semináře/Seminar Proceedings. Opava : Slezské muzeum Opava, 1990.
  • TKÁČ, Vladimír. Výkladový slovník termínů k výzkumu vztahů muzea a jeho publika : pracovní verze pro seminář k výzkumu vztahu muzea a publika jako mimořádné číslo Metodického zpravodaje pro vlastivědu v Sm kraji. Opava : Slezské muzeum v Opavě, 1988.
  • Výzkum dlouhodobého rozvoje oblasti kultury. Praha : Ústav pro výzkum kultury, 1975. 53 s.
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného splnění kurzu je písemné zpracování a ústní prezentace odborného muzeologického textu na vybrané téma.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.