FF:NJII_3514 Korpusliguistik - Informace o předmětu
NJII_3514 Korpuslinguistik
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 13:20–14:55 K32
- Předpoklady
- znalosti lingvistiky na bakalářské úrovni
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu by měli studenti získat vhled do teorie korpusové lingvistiky a měl by zvládnout základní praktické aplikace metod zkoumání jazyka na podkladu korpusových dat, především by měli být schopni formulovat vlastní korpusově-lingvistické otázky a na základě nabytých dovedností najít způsob, jak na ně odpovědět.
- Osnova
- Grundbegriffe der Korpuslinguistik
- Korpustaxonomie Recherche in den linguistischen korpusbasierten Untersuchungen
- Unterschiedliche Korpusanwendungen
- Daten beschaffen und aufbereiten
- Daten analysieren
- Spezialrecherchen z.B. deutsche Komposita und ihre tschechischen Entsprechungen, Phraseologismen
- Arbeit an eigenen korpuslinguistischen Projekten
- Präsentation der Ergebnisse
- Literatura
- SCHERER, Carmen. Korpuslinguistik. Heidelberg: Winter, 2006, 98 s. ISBN 3825351645. info
- LEMNITZER, Lothar a Heike ZINSMEISTER. Korpuslinguistik : eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2006, 220 s. ISBN 3823362100. info
- Bubenhofer, Noah: Einführung in die Korpuslinguistik: Praktische Grundlagen und Werkzeuge. Unter: http://www.bubenhofer.com/korpuslinguistik/kurs/index.php?id=uebersicht.html
- Kratochvílová, I.: Bilinguale Textkorpora als Grundlage für die kontrastive Sprachforschung: Zum sprachreflektiven Potential der korpusgestützten Analyse. In: Hockicková, B.Dvorecký, M. (Hg.): Motivation für Deutsch, Nitra 2007, S. 386-395.
- Wolf, Norbert Richard (2003): Plädoyer für eine Korpuslinguistik. In: Kratochvílová, Iva; Vaňková Lenka (Hg.) (2003): Germanistik im Spiegel der Generationen. Festschrift für Prof. PhDr. Zdeněk Masařík, DrSc. zu seinem 75. Geburtstag
- Výukové metody
- Studenten sollen die Aufgaben zu jedem Kapitel ausarbeiten, eigene Korpusrecherche präsentieren, die Ergebnisse dann theoretisch in einer Seminararbeit zusammenfassen. Präsentation Hausarbeit
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, seminární práce
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/NJII_3514