PB32JB78 Mezigenerační učení

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Peter Dolník (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Pevná (přednášející)
Mgr. Markéta Klusáčková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 15:00–16:35 K23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s tématem mezigeneračního učení v kontextu celoživotního učení,s poukazem na nové modely rodinného chování, jež vyplývají z vnějších i vnitřních podmínek fungování rodin (vyšší věk rodičů při narození prvního dítěte, inklinace k menšímu počtu dětí v rodině, preference nesezdaného soužití rodičů vedoucí k poklesu sňatečnosti, narůstání počtu dvougeneračních rodin, umenšování vlivu prarodičů a s tím spojeného mezigeneračního přenosu).
Osnova
  • 1. Základní vhled do problematiky mezigeneračního učení a jejího kontextu. 2. Celoživotní a všeživotní vzdělávání a učení 3. Formální, informální, neformální učení a vzdělávání 4. Proměnny rodiny v moderní společnosti (proměna generační struktury rodiny, generační soužití,…) 5. Základní pojmy vztahující se k mezigeneračnímu učení, historie zkoumání mezigeneračního učení 6. Mezigenerační učení v rodině 7. Mezigenerační programy 8. Mezigenerační učení v kurzech neformálního učení a vzdělávání 9. Mezigenerační učení v romské rodině 10. Mezigenerační učení mezi matkou a dcerou 10. Senioři a mezigenerační učení 11. Prezentace zadaného seminárního úkolu, skupinová práce a diskuse 12. Prezentace zadaného seminárního úkolu, skupinová práce a diskuse
Literatura
  • RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.). Učíme se po celý život?: O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 219 s. ISBN 9788073672508. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • Sociologie rodiny. Edited by Ivo Možný. 2. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 80-86429-05-9. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, skupinová diskuse a spolupráce, domácí práce.
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako přednáška a seminář. Podmínky úspěšného ukončení jsou následující: 1. Během semestru 5 minutové vystoupení – informace týkající se realizovaných výzkumů vtahujících se k tématu hodiny (na základě dohody s vyučujícími). 2. Individuální vypracování seminárního úkolu.
Informace učitele
Ke kurzu bude vytvořen el. kurz v elfu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PB32JB78