FF:PG32B59 Praktika globální výchovy - Informace o předmětu
PG32B59 Praktika ekologické a globální výchovy
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Medek (cvičící), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Po 15:00–18:15 ?
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Navazuje tak na kurz Soudobá témata ekologické výchovy. Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím a ekovýchovným projektům. Exkurze a náslech umožňují seznámení studentů s praktickou činností EV institucí. Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce programů na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty a programy ekologické výchovy.
- Osnova
- Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. 1 - 1/03 Úvod do praktik ekologické výchovy, EV v předškolním věku cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu; požadavky k zápočtu; cíle, formy, obsahy a role EV; EV v předškolním věku; co jsou ekologické výukové programy; didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; ukázka a rozbor ekologického výukového programu zadání samostatných náslechů, témata závěrečných prací. 2 - 15/03 EV ve školním věku EV ve formálním systému vzdělávání; střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; pobytové ekovýchovné programy; ukázka a rozbor simulační hry; hodnocení kvality ekologických výukových programů; 15/03-12/04 Povinné hodnocení ekologického výukového programu 3 – 12/04 EV v mimoškolní výchově, EV formou projektové výuky mimoškolní EV – historie, vývoj a současnost; příklad plánu EV pro mimoškolní výchovu; EV v dětských organizacích; shrnutí obsahu kurzu formou diskusní aktivity; finanční podpora projektů v oblasti ekologické výchovy. 4 – 26/04 Povinná konzultace k závěrečné práci 16:00-18:00 5 - 17/05 Terénní exkurze využití exteriérů školských zařízení pro ekologickou výchovu – Lipka, Rozmarýnek; návštěva ekoškoly; prezentace závěrečných prací, zakončení kurzu.
- Literatura
- povinná literatura
- online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
- doporučená literatura
- Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
- online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
- MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
- neurčeno
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
- HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
- FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
- KORVASOVÁ, Hana a Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
- Výukové metody
- Typ výuky: interaktivní bloková výuka, samostatná práce, terénní exkurze.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v blocích, hodnocení ekologického výukového programu, vlastní práce.
- Informace učitele
- Kurz proběhne ve třech blocích: 1. 1.3. 2. 15.3. 3. 12.4. jednodenní terénní praxe proběhne 17.5. Podmínkou úspěšného ukončení je hodnocení ekologického výukového programu na některém středisku ekologické výchovy (seznam bude nabídnut) a zpracování závěrečné týmové práce. Povinná konzultace práce proběhne 26.4 od 16:00 do 18:00. Čtyřhodinové bloky probíhají od 15:00 do 18:15 v učebně ACROSS (Veveří 26). Vzhledem k rozsahu kurzu je pro jeho úspěšné absolvování nutná plná účast!
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PG32B59