PG32B59 Praktika ekologické a globální výchovy

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (cvičící), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 15:00–18:15 ?
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Navazuje tak na kurz Soudobá témata ekologické výchovy. Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím a ekovýchovným projektům. Exkurze a náslech umožňují seznámení studentů s praktickou činností EV institucí. Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce programů na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty a programy ekologické výchovy.
Osnova
  • Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. 1 - 1/03 Úvod do praktik ekologické výchovy, EV v předškolním věku cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu; požadavky k zápočtu; cíle, formy, obsahy a role EV; EV v předškolním věku; co jsou ekologické výukové programy; didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; ukázka a rozbor ekologického výukového programu zadání samostatných náslechů, témata závěrečných prací. 2 - 15/03 EV ve školním věku EV ve formálním systému vzdělávání; střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; pobytové ekovýchovné programy; ukázka a rozbor simulační hry; hodnocení kvality ekologických výukových programů; 15/03-12/04 Povinné hodnocení ekologického výukového programu 3 – 12/04 EV v mimoškolní výchově, EV formou projektové výuky mimoškolní EV – historie, vývoj a současnost; příklad plánu EV pro mimoškolní výchovu; EV v dětských organizacích; shrnutí obsahu kurzu formou diskusní aktivity; finanční podpora projektů v oblasti ekologické výchovy. 4 – 26/04 Povinná konzultace k závěrečné práci 16:00-18:00 5 - 17/05 Terénní exkurze využití exteriérů školských zařízení pro ekologickou výchovu – Lipka, Rozmarýnek; návštěva ekoškoly; prezentace závěrečných prací, zakončení kurzu.
Literatura
    povinná literatura
  • online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
    doporučená literatura
  • Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
    neurčeno
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
  • KORVASOVÁ, Hana a Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
Výukové metody
Typ výuky: interaktivní bloková výuka, samostatná práce, terénní exkurze.
Metody hodnocení
Aktivní účast v blocích, hodnocení ekologického výukového programu, vlastní práce.
Informace učitele
Kurz proběhne ve třech blocích: 1. 1.3. 2. 15.3. 3. 12.4. jednodenní terénní praxe proběhne 17.5. Podmínkou úspěšného ukončení je hodnocení ekologického výukového programu na některém středisku ekologické výchovy (seznam bude nabídnut) a zpracování závěrečné týmové práce. Povinná konzultace práce proběhne 26.4 od 16:00 do 18:00. Čtyřhodinové bloky probíhají od 15:00 do 18:15 v učebně ACROSS (Veveří 26). Vzhledem k rozsahu kurzu je pro jeho úspěšné absolvování nutná plná účast!
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.