FF:PGK61B01 Demokracie ve škole - Informace o předmětu
PGK61B01 Demokracie ve škole
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: Předmět si smí zapsat pouze studenti navazujícího magisterského studia. - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s různými pojetími a výklady demokracie v prostředí školy a dále s konkrétními oblastmi, na něž se odborníci zaměřují při zkoumání demokracie ve škole. Těmito oblastmi jsou zejména řídící a rozhodovací procesy, vzájemná komunikace, vztahy uvnitř školy a partnerství školy s vnějšími subjekty. Největší prostor bude v průběhu kurzu věnován tématu participace žáků a studentů na životě školy. Probraná témata studentům rozšíři poznatky o školních procesech a podnítí je k zamyšlení nad nimi v duchu demokratických idejí.
- Osnova
- Témata:
- - definování demokracie obecně,
- - definování demokracie v prostředí školy,
- - odkud se téma vzdalo,
- - co se s demokracií ve škole obvykle spojuje,
- - proměny v nahlíženi na téma demokracie ve škole,
- - proč usilovat o demokracii ve škole,
- - typické výzvy,
- - školní procesy a demokracie,
- - participace žáků na životě školy
- Literatura
- Pol, M, Rabušicová, M., Novotný, P, a kol.: Demokracie ve škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2006.
- Flutter, J., Rudduck, J. Consulting Pupils: What is in it for schools? London, Routledge Falmer, 2004.
- Dewey, John. Democracy and Education. 1916.
- Shier, H.: Pathways to participation: Openings, Opportunities and Obligations. 2001.
- Alderson, Priscilla. School Students' Views on School Councils and Daily Life at School. 2000.
- KLein, R. We want our say: children as active participants in their education. London: Trentham Books, 2003.
- Redlichová, J. Participace žáků na životě školy: staronové téma pedagogiky. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická (U). Brno: Masarykova univerzita, 2006.
- Backman, E., Trafford, B.: Democratic Governance of Schools. 2006.
- Marginson, S.: Engaging democratic education in the neoliberal age. 2006
- Durr, K.: The School: A Democratic Learning Community. The All-European Study on Pupils’ Participation in School. 2005.
- Metody hodnocení
- Od studentů se očekává aktivní účast ve výuce, zejména v diskusích k tématům kurzu. V průběhu kurzu budou zadávány různé úkoly, individuální i skupinové. Jejich splnění je podmínkou udělní zápočtu.
- Informace učitele
- Další informace, materiály a studijní literatura budou studentům poskytnuty na www.phil.muni.cz/elf
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PGK61B01