POIA012 Portugalská literatura II

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zuzana Burianová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:00–13:15 K12 nerezervovat
Předpoklady
POIA011 Portugalská literatura I
Portugalská literatura I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Portugalskou literaturu I. Jeho cílem je seznámit posluchače s hlavními proudy a tendencemi v portugalské literatuře napříč stoletími(učební látka je rozvržena do žánrově-tematických bloků). Semináře jsou zaměřeny na analýzu vybraných textů, důraz je kladen na vlastní četbu studentů.V rámci analýzy konkrétních textů by měl být student schopen aplikovat dříve definované pojmy a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry.
Osnova
  • 1. Historická próza v 19. a 20. století Přidružené problémy: černý/gotický román, palimpsest Povinná četba: Almeida Garrett: Podloubí v Anenské ulici (román) Alexandre Herculano: Černý biskup a jiné příběhy (zejména povídky Černý biskup a Paní Kozonožka) Referáty: Mocná, Peterka a kol: Historický román. Gotický román. Biografický román. Romance. In Encyklopedie literárních žánrů, Praha – Litomyšl, Paseka, 2004) Zdeněk Hrbata, Martin Procházka: Gotično – estetika a ideologie. Anglický gotický román. Dějiny a ideologie v historickém románu 19. století. In Romantismus a romantismy, Praha, Karolinum, 2005, s. 135-146, 231-233 Gerhard Schulz: Původ pojmu. Antika a moderna. Příroda a dějiny. Romantické hrdinky a hrdinové. Romantická láska. Temné stránky. In Romantika: dějiny a pojem, Praha-Litomyšl, Paseka, 1999, s. 8 - 14, 84 - 88 Gerhard Schulz: Romantické hrdinky a hrdinové. Romantická láska. Temné stránky. In Romantika: dějiny a pojem, Praha-Litomyšl, Paseka, 1999, s. 89 - 108 2. Fantastično, nadreálno a imaginativní próza v 19. a 20. století Přidružené problémy: dekadence, symbolismus, modernismus, surrealismus, mise en abyme Povinná četba : Mário de Sá-Carneiro : Lúciova zpověď (novela) Mário de Carvalho: O Sonho (povídka) Florbela Espanca: Bílá kočička (povídka). In Masky osudu. José Rico Direitinho: Monólogo da Erva-Cidreira (povídka) Referáty: Jiří Šrámek: Fantastická povídka jako žánr. In Morfologie fantastické povídky, Brno, Masarykova univerzita, 1993, s. 3 - 21 3. Hranice realistického zobrazení (I) Přidružené problémy: “romantický realismus”, názory Júlia Dinise a Eçy de Queiróse, realismus a naturalismus Povinná četba: Camilo Castelo Branco: Zhoubná láska (novela) Eca de Queirós: Bratranec Basílio (román) Eca de Queirós: No Moinho (povídka) Referáty: Eca de Queirós: Crítica e polémica, In Literatura Portuguesa Moderna e Contemporanea, Universidade Aberta. Guy de Maupassant : Román. In Petr a Jan, studie, črty a korespondence, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha, 1957, s. 233 - 246 Emile Zola: Le Roman Expérimental. In Le Roman Expérimental, Paris, Francois Bernouard, s. 11 - 27 Rene Girard : « Trojúhelníková » touha. In Lež romantismu a pravda románu, Praha, Dauphin, 1998, s. 11 - 64 Seymour Chatman: Nepřímá a polopřímá řeč. In Příběh a diskurs. Brno, Host, 2008, s. 209 - 220 4. Hranice realistického zobrazení (II) Přidružené problémy: neorealismus, nový román Četba: Carlos de Oliveira: Včela v dešti (novela) José Cardoso Pires: A semente cresce oculta (povídka) José Cardoso Pires: O delfínu (román) Referáty: Jiří Pechar: Poetika prózy. In Interpretace a analýza literárního díla, Praha, Filosofia, 2002, s. 85 – 104 Yves Reuter : La narration : L instance narrative. Le temps. In Introduction a l analyse du roman, Paris, Armand Colin, 2005, s. 68 – 73, 79 - 85 Alain Robbe-Grillet: Za nový román, Praha, Odeon, 1970, s. 18 – 25, 93 – 110 5. Rozkvět a pád portugalské zámořské říše. Od eposu k románu. Přidružené problémy: epos, parodie, postmoderna, autobiografie Povinná četba: Luís de Camoes: Lusovci (epos) Fernando Pessoa: Mensagem (vybrané básně) António Lobo Antunes: Jidášova díra (román) José Saramago: Baltasar a Blimunda (román) Referáty: Mocná, Peterka a kol.: Epos. Autobiografie. Pikareskní román. Parodie. In Encyklopedie literárních žánrů, Praha – Litomyšl, Paseka, 2004) Umberto Eco : Intertextová ironie a úrovně čtení. In O literatuře, Praha, Argo, 2002 Studijní literatura: O. Lopes, A. J. Saraiva: História da literatura portuguesa V. Černý: Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti E. Petrů: Úvod do studia literární vědy, Rubico, 2000 A. Nunning (ed.): Lexikon teorie literatury a kultury, Host, 2006 Další literatura: viz anotace, soubor textů k předmětu, Slovník spisovatelů Španělska a Portugalska Poznámka: Literaturu v českém jazyce si posluchači zajistí sami, materiály v portugalštině budou k dispozici k okopírování na začátku jarního semestru. Otázky k zápočtovému testu: Téma: Historická próza v 19. století 1. Jmenujte hlavní představitele historické prózy 19. století a stručně charakterizujte jejich tvorbu. 2. Almeida Garrett: Podloubí v Anenské ulici. 2.1. Jedná se o historický román? Zdůvodněte. 2.2. Kdy se odehrává děj románu? 2.3. Jedná se nejspíše o historický román a) mimetický b) projekční c) atraktivizační. Vyberte správnou odpověď a zdůvodněte. 2.4. Určete jednotlivé žánrové vrstvy, podílející se na konečném tvaru prózy Podloubí v Anenské ulici. 2.5. Definujte prvky gotického/černého románu. 2.6. Popište situaci, kterou můžeme chápat jako prvek antické tragédie zvaný „rozpoznání“. 2.7. Popište, jaký účinek vyvolává strategie nalezeného rukopisu. 2.8. Komentujte, jak se v díle popírá iluze skutečnosti. 2.9. V čem spočívají metafikční (metatextové) prvky v díle? 2.10. Co můžeme v díle chápat jako metalepsi? 2.11. Komentujte téma generačního konfliktu a jeho symboliku. 2.12. V čem spočívá analogie minulosti a autorovy současnosti? Uveďte konkrétní příklady. 2.13. Můžeme román považovat za palimpsest? 3. Alexandre Herculano: povídky Černý biskup a Paní Kozonožka. 3.1. Uveďte romantické prvky v povídkách Černý biskup a Paní Kozonožka. 3.2. Můžeme povídky Černý biskup a Paní Kozonožka považovat za palimpsesty? Zdůvodněte. 3.3. Komentujte strukturu povídky Paní Kozonožka. 3.4. Kdo je Paní Kozonožka a jaká je její funkce v díle? 3.5. Lze v povídce Paní Kozonožka najít groteskní prvky? Zdůvodněte. 3.6. Kdy se odehrává děj povídek Černý biskup a Paní Kozonožka? Téma: Fantastično a nadreálno. 1. Povídky. 1.1. Florbela Espanca: Bílá kočička. Můžeme ji považovat za kanonickou fantastickou povídku (v duchu teorií T. Todorova, potažmo J. Šrámka)? 1.2. Mário de Carvalho: O Sonho. Můžeme ji považovat za kanonickou fantastickou povídku (v duchu teorií T. Todorova, potažmo J. Šrámka)? 2. Mário de Sá-Carneiro: Lúciova zpověď. 2.1. Můžeme novelu považovat za fantastickou prózu? Zdůvodněte. 2.2. Interpretujte postavu Marty. 2.3. Jak lze interpretovat milostný trojúhelník Lúcia, Ricarda a Marty? 2.4. Komentujte klíčový motiv ohně. 2.5. Jak se v díle zobrazuje modernistické téma „roztříštění“? 2.6. Ukázky: interpretujte uvedené pasáže (motivy tanečního představení, „vystěhování se do díla“, žárlivosti Lúcia, zmizení Marty, soudu, zničení Lúciovy hry). Téma: Hranice realistického zobrazení I: 19. století, romantismus x realismus. 1. Uveďte hlavní představitele prózy ze současnosti z 19. století a stručně jejich tvorbu charakterizujte. 2. Vysvětlete termíny R. Girarda romantičnost/románovost a doložte na příkladech z port. prózy 19. století. 3. Komentujte, jak se záměr díla romantického („dojímat“) liší od záměru díla realistického („vychovávat“). Doložte na konkrétních příkladech z port. prózy 19. století. 4. Srovnejte pojetí vypravěče v romantickém a realistickém díle. Doložte na příkladech z port. prózy 19. století. 5. Eca de Queirós: Bratranec Basílio, No Moinho. 5.1. Můžeme v dílech nalézt téma trojúhelníkové touhy podle R. Girarda? Vysvětlete a doložte příklady. 5.2. Definujte naturalistické prvky v povídce No Moinho. 5.3. Lze dílo Bratranec Basílio považovat za tzv. experimentální román podle E. Zoly? 5.4. Objevuje se v díle Bratranec Basílio postup zvaný mise-en-abyme? Zdůvodněte. 5.5. Určete, jaká je funkce postavy Leopoldiny v díle Bratranec Basílio. 5.6. Ukázka: identifikujte přímou/nepřímou/polopřímou řeč. 5.7. Ukázka: identifikujte typ vypravěče a pohledu (fokalizace) 6. Camilo Castelo Branco: Zhoubná láska. 6.1. Kdy se odehrává děj? 6.2. Můžeme v díle najít nějaké realistické prvky? Zdůvodněte. 6.3. Komentujte, jak se v díle utváří a popírá iluze autentičnosti. 6.4. Při jaké příležitosti vypravěč Zhoubné lásky naráží na dílo A. Garretta? Jak lze tuto narážku interpretovat? 6.5. Lze dílo považovat za milostný příběh? Zdůvodněte případné pro a proti. 6.6. Uzavřené prostory: komentujte jejich důležitost v díle. 6.7. Objevuje se v díle postup zvaný mise-en-abyme? Zdůvodněte. 6.8. Komentujte, jak se v díle utváří vážná a parodická rovina příběhu. Téma: Hranice realistického zobrazení II: 20. století 1. Uveďte hlavní představitele tzv. neorealistické prózy. 2. Carlos de Oliveira: Včela v dešti. 2.1. Určete neorealistické prvky novely a jejich přesahy. 2.2. Komentujte klíčové motivy-symboly ohně, vody a včely. 2.3. Ukázka: identifikujte přímou/nepřímou/polopřímou řeč 2.4. Ukázka: identifikujte typ vypravěče a pohledu (fokalizace) 3. José Cardoso Pires: O Delfínu. 3.1. Určete neorealistické prvky románu a jejich přesahy. 3.2. Komentujte čas, prostor a postavy v románu. 3.3. Nastiňte, jak je v románu zobrazena kritika společnosti. Uveďte konkrétní příklady. 3.4. Určete, v čem spočívá možná inspirace tzv. novým románem. 3.5. Vysvětlete, v čem spočívá postmoderní poetika románu. 3.6. Můžeme román považovat za „vyprávění ve vyprávění“ a „román o románu“? Zdůvodněte. 3.7. Určete, jak se v románu rýsuje postup zvaný mise-en-abyme. Uveďte, jakého účinku se tímto postupem dociluje. Téma: Vzestup a pád port. zámořské říše - neprobráno celé 1. Popište základní strukturu a témata eposu Lusovci (L. de Camoes). 2. V čem spočívá renesanční charakter eposu Lusovci? 3. Vysvětlete funkci antické mytologie v eposu Lusovci. 4. Komentujte poselství promluvy Starce z Restela (při odplouvání flotily: IV, 88 - 104) 5. Komentujte poselství promluvy obra Adamastora při obeplouvání Mysu Dobré naděje (V, 39 - 50) 6. Popište základní strukturu a témata sbírky Poselství (F. Pessoa). 7. Komentujte, jaký dialog mezi sebou vedou následující texty: Lusovci (L. de Camões), Poselství (Fernando Pessoa), Baltasar a Blimunda (José Saramago). 8. Objevuje se v románu Baltasar a Blimunda tzv. intertextová ironie (podle U. Eca)? Zdůvodněte.
Literatura
  • Buescu, Helena Carvalhao (org.). Dicionario do Romantismo Literario Portugues. Caminho,Lisboa, 1997
  • Reis, Carlos. Literatura Portuguesa Moderna e Contemporanea. Universidade Aberta, Lisboa,1989
  • Černý, Václav. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti, část 3, baroko a klasicismus, H&H, 2005
  • Další literatura viz Portugalská literatura I
  • Curtius, Ernst Robert, Evropská literatura a latinský středověk, přel. Pelán, Stromšík, Zachová, Praha: Triáda, 1998
  • SARAIVA, António José a Óscar LOPES. Dějiny portugalské literatury. Vyd. 1. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1972, 633 s. URL info
Výukové metody
Přednáška: popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů Seminář: aplikace teoretických znalostí na textech
Metody hodnocení
Zápočet: student získává za aktivní účast v semináři, referát na zadané téma, písemnou práci (2-3 ns), četbu a po úspěšném absolvování písemného testu, kde prokazuje schopnost propojit teoretické znalosti s analýzou a interpretací literárního textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Podmínkou pro zápis do Portugalské literatury II je získání zápočtu z Portugalské literatury I.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.