FF:POIA012 Portugalská literatura II - Informace o předmětu
POIA012 Portugalská literatura II
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Zuzana Burianová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 10:00–13:15 K12 nerezervovat
- Předpoklady
- POIA011 Portugalská literatura I
Portugalská literatura I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Portugalština (program FF, B-FI)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na Portugalskou literaturu I. Jeho cílem je seznámit posluchače s hlavními proudy a tendencemi v portugalské literatuře napříč stoletími(učební látka je rozvržena do žánrově-tematických bloků). Semináře jsou zaměřeny na analýzu vybraných textů, důraz je kladen na vlastní četbu studentů.V rámci analýzy konkrétních textů by měl být student schopen aplikovat dříve definované pojmy a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry.
- Osnova
- 1. Historická próza v 19. a 20. století Přidružené problémy: černý/gotický román, palimpsest Povinná četba: Almeida Garrett: Podloubí v Anenské ulici (román) Alexandre Herculano: Černý biskup a jiné příběhy (zejména povídky Černý biskup a Paní Kozonožka) Referáty: Mocná, Peterka a kol: Historický román. Gotický román. Biografický román. Romance. In Encyklopedie literárních žánrů, Praha – Litomyšl, Paseka, 2004) Zdeněk Hrbata, Martin Procházka: Gotično – estetika a ideologie. Anglický gotický román. Dějiny a ideologie v historickém románu 19. století. In Romantismus a romantismy, Praha, Karolinum, 2005, s. 135-146, 231-233 Gerhard Schulz: Původ pojmu. Antika a moderna. Příroda a dějiny. Romantické hrdinky a hrdinové. Romantická láska. Temné stránky. In Romantika: dějiny a pojem, Praha-Litomyšl, Paseka, 1999, s. 8 - 14, 84 - 88 Gerhard Schulz: Romantické hrdinky a hrdinové. Romantická láska. Temné stránky. In Romantika: dějiny a pojem, Praha-Litomyšl, Paseka, 1999, s. 89 - 108 2. Fantastično, nadreálno a imaginativní próza v 19. a 20. století Přidružené problémy: dekadence, symbolismus, modernismus, surrealismus, mise en abyme Povinná četba : Mário de Sá-Carneiro : Lúciova zpověď (novela) Mário de Carvalho: O Sonho (povídka) Florbela Espanca: Bílá kočička (povídka). In Masky osudu. José Rico Direitinho: Monólogo da Erva-Cidreira (povídka) Referáty: Jiří Šrámek: Fantastická povídka jako žánr. In Morfologie fantastické povídky, Brno, Masarykova univerzita, 1993, s. 3 - 21 3. Hranice realistického zobrazení (I) Přidružené problémy: “romantický realismus”, názory Júlia Dinise a Eçy de Queiróse, realismus a naturalismus Povinná četba: Camilo Castelo Branco: Zhoubná láska (novela) Eca de Queirós: Bratranec Basílio (román) Eca de Queirós: No Moinho (povídka) Referáty: Eca de Queirós: Crítica e polémica, In Literatura Portuguesa Moderna e Contemporanea, Universidade Aberta. Guy de Maupassant : Román. In Petr a Jan, studie, črty a korespondence, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha, 1957, s. 233 - 246 Emile Zola: Le Roman Expérimental. In Le Roman Expérimental, Paris, Francois Bernouard, s. 11 - 27 Rene Girard : « Trojúhelníková » touha. In Lež romantismu a pravda románu, Praha, Dauphin, 1998, s. 11 - 64 Seymour Chatman: Nepřímá a polopřímá řeč. In Příběh a diskurs. Brno, Host, 2008, s. 209 - 220 4. Hranice realistického zobrazení (II) Přidružené problémy: neorealismus, nový román Četba: Carlos de Oliveira: Včela v dešti (novela) José Cardoso Pires: A semente cresce oculta (povídka) José Cardoso Pires: O delfínu (román) Referáty: Jiří Pechar: Poetika prózy. In Interpretace a analýza literárního díla, Praha, Filosofia, 2002, s. 85 – 104 Yves Reuter : La narration : L instance narrative. Le temps. In Introduction a l analyse du roman, Paris, Armand Colin, 2005, s. 68 – 73, 79 - 85 Alain Robbe-Grillet: Za nový román, Praha, Odeon, 1970, s. 18 – 25, 93 – 110 5. Rozkvět a pád portugalské zámořské říše. Od eposu k románu. Přidružené problémy: epos, parodie, postmoderna, autobiografie Povinná četba: Luís de Camoes: Lusovci (epos) Fernando Pessoa: Mensagem (vybrané básně) António Lobo Antunes: Jidášova díra (román) José Saramago: Baltasar a Blimunda (román) Referáty: Mocná, Peterka a kol.: Epos. Autobiografie. Pikareskní román. Parodie. In Encyklopedie literárních žánrů, Praha – Litomyšl, Paseka, 2004) Umberto Eco : Intertextová ironie a úrovně čtení. In O literatuře, Praha, Argo, 2002 Studijní literatura: O. Lopes, A. J. Saraiva: História da literatura portuguesa V. Černý: Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti E. Petrů: Úvod do studia literární vědy, Rubico, 2000 A. Nunning (ed.): Lexikon teorie literatury a kultury, Host, 2006 Další literatura: viz anotace, soubor textů k předmětu, Slovník spisovatelů Španělska a Portugalska Poznámka: Literaturu v českém jazyce si posluchači zajistí sami, materiály v portugalštině budou k dispozici k okopírování na začátku jarního semestru. Otázky k zápočtovému testu: Téma: Historická próza v 19. století 1. Jmenujte hlavní představitele historické prózy 19. století a stručně charakterizujte jejich tvorbu. 2. Almeida Garrett: Podloubí v Anenské ulici. 2.1. Jedná se o historický román? Zdůvodněte. 2.2. Kdy se odehrává děj románu? 2.3. Jedná se nejspíše o historický román a) mimetický b) projekční c) atraktivizační. Vyberte správnou odpověď a zdůvodněte. 2.4. Určete jednotlivé žánrové vrstvy, podílející se na konečném tvaru prózy Podloubí v Anenské ulici. 2.5. Definujte prvky gotického/černého románu. 2.6. Popište situaci, kterou můžeme chápat jako prvek antické tragédie zvaný „rozpoznání“. 2.7. Popište, jaký účinek vyvolává strategie nalezeného rukopisu. 2.8. Komentujte, jak se v díle popírá iluze skutečnosti. 2.9. V čem spočívají metafikční (metatextové) prvky v díle? 2.10. Co můžeme v díle chápat jako metalepsi? 2.11. Komentujte téma generačního konfliktu a jeho symboliku. 2.12. V čem spočívá analogie minulosti a autorovy současnosti? Uveďte konkrétní příklady. 2.13. Můžeme román považovat za palimpsest? 3. Alexandre Herculano: povídky Černý biskup a Paní Kozonožka. 3.1. Uveďte romantické prvky v povídkách Černý biskup a Paní Kozonožka. 3.2. Můžeme povídky Černý biskup a Paní Kozonožka považovat za palimpsesty? Zdůvodněte. 3.3. Komentujte strukturu povídky Paní Kozonožka. 3.4. Kdo je Paní Kozonožka a jaká je její funkce v díle? 3.5. Lze v povídce Paní Kozonožka najít groteskní prvky? Zdůvodněte. 3.6. Kdy se odehrává děj povídek Černý biskup a Paní Kozonožka? Téma: Fantastično a nadreálno. 1. Povídky. 1.1. Florbela Espanca: Bílá kočička. Můžeme ji považovat za kanonickou fantastickou povídku (v duchu teorií T. Todorova, potažmo J. Šrámka)? 1.2. Mário de Carvalho: O Sonho. Můžeme ji považovat za kanonickou fantastickou povídku (v duchu teorií T. Todorova, potažmo J. Šrámka)? 2. Mário de Sá-Carneiro: Lúciova zpověď. 2.1. Můžeme novelu považovat za fantastickou prózu? Zdůvodněte. 2.2. Interpretujte postavu Marty. 2.3. Jak lze interpretovat milostný trojúhelník Lúcia, Ricarda a Marty? 2.4. Komentujte klíčový motiv ohně. 2.5. Jak se v díle zobrazuje modernistické téma „roztříštění“? 2.6. Ukázky: interpretujte uvedené pasáže (motivy tanečního představení, „vystěhování se do díla“, žárlivosti Lúcia, zmizení Marty, soudu, zničení Lúciovy hry). Téma: Hranice realistického zobrazení I: 19. století, romantismus x realismus. 1. Uveďte hlavní představitele prózy ze současnosti z 19. století a stručně jejich tvorbu charakterizujte. 2. Vysvětlete termíny R. Girarda romantičnost/románovost a doložte na příkladech z port. prózy 19. století. 3. Komentujte, jak se záměr díla romantického („dojímat“) liší od záměru díla realistického („vychovávat“). Doložte na konkrétních příkladech z port. prózy 19. století. 4. Srovnejte pojetí vypravěče v romantickém a realistickém díle. Doložte na příkladech z port. prózy 19. století. 5. Eca de Queirós: Bratranec Basílio, No Moinho. 5.1. Můžeme v dílech nalézt téma trojúhelníkové touhy podle R. Girarda? Vysvětlete a doložte příklady. 5.2. Definujte naturalistické prvky v povídce No Moinho. 5.3. Lze dílo Bratranec Basílio považovat za tzv. experimentální román podle E. Zoly? 5.4. Objevuje se v díle Bratranec Basílio postup zvaný mise-en-abyme? Zdůvodněte. 5.5. Určete, jaká je funkce postavy Leopoldiny v díle Bratranec Basílio. 5.6. Ukázka: identifikujte přímou/nepřímou/polopřímou řeč. 5.7. Ukázka: identifikujte typ vypravěče a pohledu (fokalizace) 6. Camilo Castelo Branco: Zhoubná láska. 6.1. Kdy se odehrává děj? 6.2. Můžeme v díle najít nějaké realistické prvky? Zdůvodněte. 6.3. Komentujte, jak se v díle utváří a popírá iluze autentičnosti. 6.4. Při jaké příležitosti vypravěč Zhoubné lásky naráží na dílo A. Garretta? Jak lze tuto narážku interpretovat? 6.5. Lze dílo považovat za milostný příběh? Zdůvodněte případné pro a proti. 6.6. Uzavřené prostory: komentujte jejich důležitost v díle. 6.7. Objevuje se v díle postup zvaný mise-en-abyme? Zdůvodněte. 6.8. Komentujte, jak se v díle utváří vážná a parodická rovina příběhu. Téma: Hranice realistického zobrazení II: 20. století 1. Uveďte hlavní představitele tzv. neorealistické prózy. 2. Carlos de Oliveira: Včela v dešti. 2.1. Určete neorealistické prvky novely a jejich přesahy. 2.2. Komentujte klíčové motivy-symboly ohně, vody a včely. 2.3. Ukázka: identifikujte přímou/nepřímou/polopřímou řeč 2.4. Ukázka: identifikujte typ vypravěče a pohledu (fokalizace) 3. José Cardoso Pires: O Delfínu. 3.1. Určete neorealistické prvky románu a jejich přesahy. 3.2. Komentujte čas, prostor a postavy v románu. 3.3. Nastiňte, jak je v románu zobrazena kritika společnosti. Uveďte konkrétní příklady. 3.4. Určete, v čem spočívá možná inspirace tzv. novým románem. 3.5. Vysvětlete, v čem spočívá postmoderní poetika románu. 3.6. Můžeme román považovat za „vyprávění ve vyprávění“ a „román o románu“? Zdůvodněte. 3.7. Určete, jak se v románu rýsuje postup zvaný mise-en-abyme. Uveďte, jakého účinku se tímto postupem dociluje. Téma: Vzestup a pád port. zámořské říše - neprobráno celé 1. Popište základní strukturu a témata eposu Lusovci (L. de Camoes). 2. V čem spočívá renesanční charakter eposu Lusovci? 3. Vysvětlete funkci antické mytologie v eposu Lusovci. 4. Komentujte poselství promluvy Starce z Restela (při odplouvání flotily: IV, 88 - 104) 5. Komentujte poselství promluvy obra Adamastora při obeplouvání Mysu Dobré naděje (V, 39 - 50) 6. Popište základní strukturu a témata sbírky Poselství (F. Pessoa). 7. Komentujte, jaký dialog mezi sebou vedou následující texty: Lusovci (L. de Camões), Poselství (Fernando Pessoa), Baltasar a Blimunda (José Saramago). 8. Objevuje se v románu Baltasar a Blimunda tzv. intertextová ironie (podle U. Eca)? Zdůvodněte.
- Literatura
- Buescu, Helena Carvalhao (org.). Dicionario do Romantismo Literario Portugues. Caminho,Lisboa, 1997
- Reis, Carlos. Literatura Portuguesa Moderna e Contemporanea. Universidade Aberta, Lisboa,1989
- Černý, Václav. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti, část 3, baroko a klasicismus, H&H, 2005
- Další literatura viz Portugalská literatura I
- Curtius, Ernst Robert, Evropská literatura a latinský středověk, přel. Pelán, Stromšík, Zachová, Praha: Triáda, 1998
- SARAIVA, António José a Óscar LOPES. Dějiny portugalské literatury. Vyd. 1. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1972, 633 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška: popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů Seminář: aplikace teoretických znalostí na textech
- Metody hodnocení
- Zápočet: student získává za aktivní účast v semináři, referát na zadané téma, písemnou práci (2-3 ns), četbu a po úspěšném absolvování písemného testu, kde prokazuje schopnost propojit teoretické znalosti s analýzou a interpretací literárního textu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Podmínkou pro zápis do Portugalské literatury II je získání zápočtu z Portugalské literatury I.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/POIA012