UZB003 Obecná didaktika

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 10:00–11:35 zruseno D21
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UZB003/1: Po 13:20–14:55 K22, R. Švaříček
UZB003/2: Po 16:40–18:15 K23, K. Korcová
UZB003/3: Út 16:40–18:15 K32, K. Korcová
UZB003/4: St 15:00–16:35 N41, R. Švaříček
UZB003/5: St 16:40–18:15 N41, K. Korcová
Předpoklady
UZB002 Základy pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 240 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/240, pouze zareg.: 0/240
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe.
Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
Osnova
  • 1. Didaktika - její předmět, základní pojmy
  • 2. Přehled didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace
  • 3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů
  • 4. Obsah výuky - struktura učiva, pedagogické dokumenty
  • 5. Vyučovací metody a formy - charakteristika, ne/vhodnost použití
  • 6. Příprava na vyučování - stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, "dramaturgie" vyučovací hodiny, časová struktura činností
  • 7. Řízení výuky - pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin
  • 8. Řešení konfliktů a nekázně - prostředky udržování kázně, modelové příklady řešení konfliktů, autorita učitele
  • 9. Hodnocení studentů - cíle hodnocení, typy hodnocení
  • 10. Seberefexe v práci učitele - profesionální rozvoj učitele, sebekritické myšlení v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení.
Literatura
  • Didaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. Edited by Jaroslava Podškubková - Jiří Pospíšil. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 151 s. ISBN 8024415410. info
  • JANIŠ, Kamil. Obecná didaktika - vybraná témata. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 108 s. ISBN 8070410809. info
  • MUŽÍK, Vladislav. Didaktika - základ učitelství? In JANÍK, Tomáš, Vladislav MUŽÍK a Oldřich ŠIMONÍK. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Výukové metody
Kurz je rozdělen na přednášky a semináře. Přednáška je společná všem, bude se konat zhruba 6 krát za semestr (středa 10:00-11:30 v učebně D21). Semináře jsou oddělené skupiny, konají se každý týden, účast na nich je povinná a předpokládá se aktivní účast studentů na zadaných úkolech. Do seminářů je nutno se zapisovat, každý student bude vypracovávat úkol (cvičnou hodinu) s jednnou kolegyní/jedním kolegou. Ideální je proto se již při zapisování do skupiny domluvit. Vše však bude řešeno na prvních hodinách semestru.
Metody hodnocení
Kurz je zakončen zkouškou, průběžné úkoly jsou součástí hodnocení.
Požadavky a formu zkoušky zadává vyučující.
Informace učitele
Podrobné informace budou začátkem semestru zveřejněny v ELFu. Více také v prvním týdnu výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.