FF:UZSJA109 Americká španělština - Informace o předmětu
UZSJA109 Americká španělština
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 11:40–13:15 G21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Přednáška se zaměřuje na vývoj španělštiny v Americe, vliv domorodých jazyků, současný stav španělštiny v Latinské Americe, dialektální oblasti, fonetické, fonologické, morfosyntaktické diferenciace a lexikální amerikanismy. Pozornost se věnuje i faktorům posilujícím nebo naopak oslabujícím jazykovou jednotu hispanofonních zemí a perspektivám dalšího vývoje americké španělštiny.
- Osnova
- Přednáška kombinovaná se seminářem. V centru pozornosti stojí tato témata: počátky vývoje španělštiny v Americe, různé teorie; vliv domorodých jazyků na vývoj španělštiny od počátku do dneška, jiné pozdější vlivy; substrát - adstrát; současný stav španělštiny v Americe; dialektální oblasti a lingvistické atlasy; homogennost/heterogennost španělštiny v Americe; fonetické a fonologické diferenciace; morfosyntaktické diferenciace (leísmo, loísmo, voseo, slovesné časy a jejich substituce, perifrastické vazby, reflexivnost atd.); lexikální amerikanismy (indigenismy, archaismy, marinerismy, afronegrismy, anglicismy); faktory unifikace a fragmentace; perspektivy vývoje španělštiny v Americe.
- Literatura
- Moreno de Alba, J.G. El espańol de América, México, 1988.
- Lapesa, R. Historia de la lengua espańola. Madrid, Gredos, 1988.
- Bartoš, L. Introducción al estudio del espańol en América, Brno, Masarykova Univerzita, 1996.
- Aleza, M y J. M. Enguita, El espańol de América: aproximación sincrónica, Valencia, Tirant Lo Blanch, 2002.
- Výukové metody
- Přednáška: výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech z různých období vývoje latinskoamerické španělštiny a z různých dialektálních zón Latinské Ameriky.
Bude vyžadována teoretická příprava (četba). - Metody hodnocení
- Předmět má formu přednášky. Zároveň vyučující bude vyžadovat připravenost, tj. četbu zadaných textů, na hodinu. Zkouška bude mít formu písemného testu.
- Vyučovací jazyk
- Španělština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/UZSJA109