FF:VIKBA25 Digitální knihovny - Informace o předmětu
VIKBA25 Digitální knihovny
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Miroslav Bartošek, CSc. (přednášející)
- Garance
- Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová - Rozvrh
- Pá 10:00–11:35 C34
- Předpoklady
- VIK_PoZ Postupová zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty knihovnictví s aktuálním stavem praxe v oblasti digitálních knihoven. Na konci kurzu by student měl být schopen porozumět základním principům a souvislostem standardů, technologií a postupů používaným při návrhu a realizaci soudobých digitálních knihoven.
- Osnova
- Úvod do problematiky Digitálních knihoven - DL: vymezení pojmu DL, historie, zdroje informací.
- Digitalizace: základní pojmy z digital imaging, technické a programové prostředky pro digitalizaci, organizace digitalizačního projektu, příklad digitalizované DL.
- Obecný rámec a architektura DL: Kahn-Wilensky framework, digitální objekt a digitální repozitář, začlenění DL do reálného právního a sociálního prostředí, hierarchická abstrakce intelektuálních děl.
- Globální jména a identifikátory: klasické knihovnické identifikátory versus digitální identifikátory; resoluce identifikátorů, problém persistence.
- Metadata: porovnání klasických a síťových metadat, Dublin Core, standardy METS a MODS, využití XML a RDF.
- Interoperabilita: protokol Z39.50, OAI - Open Archives Initiative a protokol pro sklízení metadat, vytváření otevřených a kontextových vazeb mezi informačními zdroji - OpenURL a SFX.
- Globální vyhledávání informačních zdrojů: porovnání DL a internetovských vyhledávačů, federativní vyhledávání versus metavyhledávání, sémantický web.
- Ekonomický a právní kontext digitálních knihoven: ekonomické modely DL, copyright, otevřený přístup a nové iniciativy v oblasti open access, Creative Commons.
- Dlouhodobé uchovávání digitální informace: rizika při uchovávání digitální informace, základní archivační strategie, archivace Webu.
- Vybrané programy a projekty DL.
- Literatura
- povinná literatura
- M. Bartošek. Digitální knihovny – teorie a praxe. Národní knihovna; knihovnická revue. Rok 2004, roč. 15, č. 4, s. 233-254. http://knihovna.nkp.cz/NKKR0404/0404233.html
- M. Bartošek. Technologie digitálních knihoven. Sborník konference INFORUM 2006. http://www.inforum.cz/inforum2006/pdf/Bartosek_Miroslav.pdf
- J. Pokorný. Digitální knihovny: principy a problémy. AKP 2001. http://knihovny.cvut.cz/akp/clanky/03.pdf
- M. Bartošek. Otevřený přístup k vědeckým informacím. Úvod do problematiky. Zpravodaj ÚVT MU, prosinec 2009. http://www.ics.muni.cz/zpravodaj/issues/vol20num20.html
- doporučená literatura
- J. Pokorný. Digitální knihovny v prostředí sémantického webu. AKP 2005. http://www.akvs.cz/akp-2005/09-pokorny.pdf
- J. Pokorný. Digitální knihovny: více problémů než očekávání? AKP 2003. http://knihovny.cvut.cz/akp2003/sbornik/06_pokorny.pdf
- WITTEN, Ian H. a David BAINBRIDGE. How to build a digital library. Amsterdam: Morgan Kaufmann Publishers, 2003, xxxiii, 51. ISBN 1-55860-790-0. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek (návštěva přednášek je velmi doporučována, protože umožní studentům lépe pochopit princip přednášených technologií a vzájemné souvislostí).
- Metody hodnocení
- Zavěrečné hodnocení je formou písemného testu; studenti, kteří v testu neuspějí, musí vykonat opravnou ústní zkoušku.
- Informace učitele
- http://ics.muni.cz/mba/dl-ff2010
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/VIKBA25