VIKBA29 Učící se společnost a role knihovníka v ní

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová
Rozvrh
Pá 11:40–13:15 G24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Prerekvizita se netýká studentů navazujícího magisterského studia.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky objasňují modely současné společnosti a související společenské problémy. Cílem přednášek je pomoci studentům zorientovat se ve společenském dění a zhodnocení role informačních pracovníků a knihovníků v současné společnosti. Jde o hledání možností, jak mohou absolventi oboru celý vývoj pozitivně ovlivnit směre k naplnění vize společnosti jako společnosti učící se. Dílčím cílem je zapojit studenty do vzdělávacího procesu formou mapování aktivit souvisejících se vzděláváním ve školství a v knihovnách. Výsledky studenti ve vyhrazeném čase předávají svým kolegům formou prezentace. Vize globálního vzdělávání ve 21. století vypracovaná pod patronátem UNESCO a její česká modifikace významně zasáhly a pozměnily současné tendence a vize ve školním a mimoškolském vzdělávání. Současné možnosti jsou významně transformovány v důsledku vývoje informačních a komunikačních technologií. Mění se role informačních institucí a knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby v procesech školního a mimoškolského vzdělávání. Nové dynamické prostředí sebou přináší celou řadu problémů, ale i příležitostí, na jejichž řešení/využití se mohou studenti účastnit a přispět tak k dalšímu rozvoji naší společnosti či zvýšení prestiže profese.
Osnova
  • 1. Úloha utopií, vizí a prognóz v soudobé společnosti.
  • 2. Postindustriální společnost.
  • 3. Postmoderní společnost.
  • 4. Globální společnost.
  • 5. Informační a učící se společnost.
  • 6. Úloha UNESCO ve vypracování vize učící se společnosti.
  • 7. Analýza současných tendencí a vizí školního a mimiškolského vzdělávání v širších souvislostech informačně komunikačních procesů ve společnosti a vývoje informačních technologií.
  • 8. Role knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby a dalších typů knihoven a jiných informačních institucí ve školním a mimoškolském vzdělávání.
Literatura
  • Cejpek, J.-Knohovnictví v širších souvislostech-vzdělání a povolání. In:7. mezinárodní seminář CASLIN 2000. Vzdělávání knihovníků. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000, nestr.
  • Národní program vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Vyjde r. 2001.
  • Cejpek, J.-Knihovnictví v širších souvislostech. Národní knihovna, č. 10 (1999), č. 6, s. 273-279.
  • Kde končí pustina : politika a transcendence v postindustriální společnosti. Edited by Theodore Roszak, Translated by S. M. Blumfeld. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2005, 441 s. ISBN 8072601466. info
  • BONDY, Egon. O globalizaci. Edited by Jan Burian. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2005, 152 s. ISBN 8086263606. info
  • BECK, Ulrich. Riziková společnost : na cestě k jiné moderně. Translated by Otakar Vochoč. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 431 s. ISBN 8086429326. info
  • HAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS a L. Hunter LOVINS. Přírodní kapitalismus : jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 8020410783. info
  • TOFFLER, Alvin a Heidi TOFFLER. Nová civilizace : třetí vlna a její důsledky. Translated by Bohuslav Blažek. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2001, 125 s. ISBN 8086569004. info
  • HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001, v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. info
  • LORENZ, Konrad. Osm smrtelných hříchů. Vyd. v nakladatelství Acade. Praha: Academia, 2000, 94 s. ISBN 802000842X. info
  • KÜNG, Hans. Světový étos pro politiku a hospodářství. Přeložil B. Horyna. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2000, 364 s. ISBN 80-7021-327-2. info
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 8020408177. info
  • PSTRUŽINA, Karel. Svět poznání : k filozofickým základům kognitivní vědy. 1. aut. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 183.00. ISBN 80-7182-074-1. info
  • Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Translated by Michal Jon. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s. info
  • BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 163 s. ISBN 80-85850-12-5. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • GORE, Al. Země na misce vah. Edited by Jan Jařab - Josef Vavroušek - František Benda. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 372 s. ISBN 8085794217. info
  • DRUCKER, Peter F. Postkapitalistická společnost. Translated by Josef Vavroušek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1993, 197 s. ISBN 80-85603-31-4. info
  • FROMM, Erich. Mít nebo být? Edited by Zdeněk Janík, Translated by Vlastislava Žihlová. Vyd. 1. Praha: Naše vojsko, 1992, 170 s. ISBN 8020601813. info
  • ANDERSON, Benedict R. O'G. (Benedi. Imagined communities : reflections on the origin and spread of nationalism. Rev. and extended ed. London: Verso, 1991, xv, 224 p. ISBN 0-86091-329-5. info
  • BENIGER, James R. The control revolution :technological and economic origins of the information society. Cambridge: Harvard University Press, 1986, x, 493 s. ISBN 0-674-16986-7. info
  • BELL, Daniel. The coming of post-industrial society : a venture in social forecasting. New York: Basic books, 1973, xiii, 507. info
  • Civilizace na rozcestí : společenské a lidské souvislosti vědeckotechnické revoluce. Edited by Radovan Richta. 3. rozš. vyd. Praha: Svoboda, 1969, 412 s. URL info
Výukové metody
Kurz probíhá formou přednášek, doplněných prezentacemi studentů na zadaná témata.
Metody hodnocení
Na konci kurzu studenti odevzdávají esej na zadané téma a absolvují ústní pohovor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.