VIKMB07 Problematika memoárů

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Hana Bočková, Dr. (přednášející)
doc. PhDr. Vlastimil Válek, CSc. (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová
Rozvrh
Čt 8:20–9:55 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu:
- pochopí specifičnost memoárové literatury;
- bude schopen konkretizace obecných poznatků z přednášky na vybraných textech;
- osvojí si možné interpretační přístupy;
- ověří si získané dovednosti v samostatné interpretaci vybraného textu;
- prohloubí své interpretační dovednosti.
Hlavní cíle kurzu jsou: vyložení specifičnosti memoárové literatury; osvojení si jejích charakteristických znaků, pozice v žánrovém systému; stručný nárys vývoje memoárové literatury (od 16. století - jen nejzákladnější výrazné a nejdůležitější práce), její proměny formové i ideové, aplikace poznatků při interpretaci vybraných děl; objasnění nových tendencí v memoárové literatuře; charakteristické znaky memoárové literatury a její místo v rozloze literárních žánrů (mezi literaturou dokumentární, krásnou a publicistikou). Důraz položen na proměny české memoárové literatury ve dvacátém století a v současnosti. Charakteristika výrazných memoárů v poslední vývojové etapě. Způsob analýzy memoárových textů.
Osnova
  • Kurz se skládá z přednášky a ze semináře, obě formy se doplňují a prolínají.
  • Přednáška:
  • Seznámení s literaturou předmětu, její hodnocení. Způsob použití této literatury při studiu i v odborné práci v praxi. Teoretická východiska. Charakteristika a definice memoárového žánru a jeho místo mezi ostatními žánry. Vztahy k literatuře dokumentární, publicistice a literatuře krásné. Třídění memoárové literatury. Vývojová cesta memoárové literatury. Memoárová literatura 20. a 21. století. Charakteristika této memoárové literatury a její frekvence. Nové typy memoárové literatury tohoto období. Konzumní (a brakové) typy memoárů ve srovnání s typy „klasickými“ (tradičními). Způsob jejich hodnocení. Teoretické zásady pro analýzu, interpretaci a srovnávání současných memoárových textů. Dokumentárnost, objektivita a subjektivita; časové roviny; mezičasový faktor; kontroverzní typy memoárů; memoáry jako rozhovor; memoáry na sociální objednávku, memoáry zpracované za účasti spolupracovníka jako druhého subjektu. Využití memoárů v odborné práci.
  • Seminář:
  • Analýza konkrétních memoárů 20. a 21. století. Konfrontace různých typů memoárů (např. komerčních a „klasických“; různé verze týchž memoárů; typ básnického deníku) – tedy memoáry pod lupou. Na jednotlivé semináře budou připraveny krátké referáty jako základ k diskusi nad daným textem. Memoárové texty k analýze si posluchači zvolí v prvních hodinách z předložené nabídky a bude stanoven přesný časový sled referátů. Důraz bude položen na vlastní samostatný přístup a na následnou diskusi. Základní kritéria potřebná k analýze memoárových textů budou probrána v prvním semináři.
Literatura
  • VÁLEK, Vlastimil. K specifičnosti memoárové literatury. Vyd. 1. V Brně: Univerzita J.E. Purkyně, 1984, 160 s. URL info
  • Kubíček, Tomáš: Obrana paměti. Česká literatura 2005, roč. 52, č. 3, str. 324-353.
  • Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
  • MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Litomyšl: Paseka, 2004, 699 s. ISBN 807185669X. info
  • VÁLEK, Vlastimil. Memoárová literatura 20. století. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ITEM. ISBN 80-7204-148-7. info
Výukové metody
Přednáška se opírá o metodu výkladu, analýzy a aplikace. V semináři student zpracuje referát a obhajuje ho v diskusi.
Metody hodnocení
K úspěšnému absolvování semináře je třeba zpracovat a přednést referát, odevzdat teze referátu se seznamem použité literatury a aktivní účast v semináři. Celý kurz – přednáška spolu se seminářem – je zakončen kolokviem.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.