FF:DPS003 Obecná a alt. didaktika - Informace o předmětu
DPS003 Obecná a alternativní didaktika
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- blokově. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- každý sudý pátek 7:30–17:25 K22
- Předpoklady
- DPS002 Základy pedagogiky || UZB002 Základy pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program FF, C-CV) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
- Osnova
- 1. Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí
- 2. Teorie vzdělávání
- 3. Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce
- 4. Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma
- 5. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy
- 6. Didaktické principy/zásady
- 7. Fáze výuky, vyučovací hodina
- 8. Příprava na výuku
- 9. Didaktické prostředky: tradiční a moderní
- 10. Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod
- 11. Učitel a žák jako činitelé výuky
- 12. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků
- 13. Poruchy učení
- Literatura
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- Výukové metody
- The course is taught as both lectures and seminars.
- Metody hodnocení
- Informace o nezbytných úkolech na první hodině a také v ELFu, ISu. Předmět je ukončen cvičným výstupem a závěrečným testem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/DPS003