IM103 Umění mediální ekologie

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Dolanová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 12:30–14:05 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Tématem přednášky je vztah tzv. umění nových médií a ekologického myšlení. Ekologii přitom chápeme v původním smyslu slova οἶκος (které v překladu znamená domov, hospodaření, životní vztahy), tedy jako interdisciplinární studium vztahů mezi organismy a jejich interakcí s okolním prostředím. Budeme se věnovat sociální, mentální i environmentální ekologii, neboť (nová) média jsou v zásadě politická či eticko-estetická (F. Guattari). Budem zkoumat umění, reflektující “dynamickou propojenost procesů a objektů, bytí a věcí, vzorců a hmoty” (M. Fuller). “Ekologičtí novomediální umělci” využívají místní materiály a open source technologie, reflektují udržitelné procesy a zpracovávají lokální témata. Počátky ekologického umění sahají nejméně do 60. let 20. století. Od land-artu či zemního umění (R. Smithson, Nancy Holt, Alan Sonfist...), přes hnutí Fluxus, příklad Josepha Beuyse a jeho “sociálních skulptur” a varianty akčního umění v totalitním Československu se dostaneme k současným novomediálním umělcům, kteří využívají přírodních procesů k iniciování technologických procesů. Sonifikují a vizualizují data, věnují se akustické ekologii (R. M. Schafer), využívají zvířata, rostliny nebo vlastní tělo jako materiál, reflektují vývoj biotechnologií. Budeme se zabývat novými místy vzniku umění: těmi jsou “místa odpadu” (Martha Rosler), industriální oblasti měst, ale také venkovská prostředí. Další tvůrci se snaží prostřednictvím umělecké akce zlepšovat mezilidské vztahy a jejich tvorba se tak blíží sociální práci. Jaké jsou možnosti a podoby uměleckého aktivismu, propojujícího umění, média a ekologii?
Osnova
  • TÉMATA (pořadí se může ještě změnit): 1) úvod (co je umění mediální ekologie, vztahu umění a ekologického myšlení, nástin problematiky) 2) land-art a zemní umění ve vztahu k současnému umění 3) process art, kinetické umění, Fluxus apod. 4) Joseph Beuys a současné podoby “sociální skulptury” 5) akustická ekologie, sound art ve vztahu k prostředí, soundscapes 6) zvířata, rostliny, vlastní tělo jako materiál 7) přírodní procesy jako materiál 8) biotechnologie, bio art, emergentní média, genetické umění, biosocialita (P. Rabinow) apod. 9) umělý život, robotické umění, síť jako sociální prostředí 10) možnosti uměleckého aktivismu, public art, internetový aktivismus.... 11) “místa odpadu”, nová místa umění, adaptace průmyslových zón... 12) exkurze 13) exkurze ???
Výukové metody
POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ: - aktivní účast na přenáškách - napsání závěrečné eseje
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013.