PAN101 Didaktika vzdělávání dospělých

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Maliková (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 17:30–19:05 L32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se obeznámí se základními východisky andragogické didaktiky a s principy vzdělávání dospělých vůbec. Porozumí způsobu výstavby vzdělávacího programu a celému cyklu od analýzy vzdělávacích potřeb po hodnocení efektivity vzdělávání. Budou schopni využít informace ke zpracování vlastního skupinového vzdělávacího projektu a aplikovat získané znalosti a dovednosti v praxi. Dále bude pozornost věnována osobnosti lektora, stylům učení dospělých a firemnímu vzdělávání. Studenti budou mít možnost diskutovat s ostatními studenty a vyučujícími související témata přímo ve výuce i prostřednictvím fóra v e-learningu.
Osnova
  • 1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika.
  • 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky.
  • 3. Specifika vzdělávání dospělých.
  • 4. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy).
  • 5. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe.
  • 6. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy.
  • 7. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce).
  • 8. Plánování a realizace vzdělávání - metody a formy, didaktický proces a didaktické principy.
  • 9. Role a osobnost lektora.
  • 10. Systémy podnikového vzdělávání.
Literatura
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých : průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 318 s. ISBN 9788024732350. info
  • VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 205 s. ISBN 9788024719047. info
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
  • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
  • ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001, 221 s. ISBN 80-7261-048-1. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
  • PALÁN, Zdeněk. Vzdělávání dospělých a Evropa. Edited by Ladislav Rýznar. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 127 s. ISBN 8070418796. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
Výukové metody
přednášky, semináře, diskuse
Metody hodnocení
závěrečný skupinový projekt
Informace učitele
Další literatura:
Jarvis, Peter. Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. Routledge Falmer, London, 2004. ISBN 0-415-31493-3.
Foley, Griff (ed.) Dimensions of Adult Learning. Adult Education and Training in a Global Area. McGraw-Hill Education, London, 2004, ISBN 0-335-21448-7.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.