PBSNJB32 Celoživotní učení v mezigeneračních souvislostech

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Kamanová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Pevná (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
každou lichou středu 9:10–10:45 K23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s tématem mezigeneračního učení v kontextu celoživotního učení,s poukazem na nové modely rodinného chování, jež vyplývají z vnějších i vnitřních podmínek fungování rodin (vyšší věk rodičů při narození prvního dítěte, inklinace k menšímu počtu dětí v rodině, preference nesezdaného soužití rodičů vedoucí k poklesu sňatečnosti, narůstání počtu dvougeneračních rodin, umenšování vlivu prarodičů a s tím spojeného mezigeneračního přenosu).
Osnova
  • 1. Základní vhled do problematiky mezigeneračního učení a jejího kontextu. 2. Celoživotní a všeživotní vzdělávání a učení 3. Formální, informální, neformální učení a vzdělávání 4. Proměnny rodiny v moderní společnosti (proměna generační struktury rodiny, generační soužití,…) 5. Základní pojmy vztahující se k mezigeneračnímu učení, historie zkoumání mezigeneračního učení 6. Mezigenerační učení v rodině 7. Mezigenerační programy 8. Mezigenerační učení v kurzech neformálního učení a vzdělávání 9. Mezigenerační učení v romské rodině 10. Mezigenerační učení mezi matkou a dcerou 10. Senioři a mezigenerační učení 11. Prezentace zadaného seminárního úkolu, skupinová práce a diskuse 12. Prezentace zadaného seminárního úkolu, skupinová práce a diskuse
Literatura
  • RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (eds.). Učíme se po celý život?: O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita v kontextu stárnoucí společnosti. In Pražské gerontologické dny 2006 - sborník přednášek. 1. vyd. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2007, s. 69-73. ISBN 80-86541-17-7. info
  • KREIDL, Martin a Ema HREŠANOVÁ. Nová podoba rodiny a mezigenerační přenos sociálního statusu prostřednictvím porodní váhy. In Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. FSS MUNI. Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti., 2007. info
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 219 s. ISBN 9788073672508. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog. ČR: Neuvedeno, 2006. Poutník, roč. XIII, č. 3, s. 16-18. ISBN E 16140. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Mezigenerační dialog - dokončení. ČR: Neuvedeno, 2006. Poutník, roč. XIII, č. 4, s. 22-23. ISBN E 16140. info
  • PŘIDALOVÁ, Marie. Mezigenerační solidarita a gender (pečující dcery a pečující synové). Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2006, roč. 7, č. 1, s. 1-5. ISSN 1213-0028. URL info
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia, 2005, 198 s. ISBN 8086861805. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : průběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 110 s. info
  • MOŽNÝ, Ivo, Marie PŘIDALOVÁ a Lenka BÁNOVCOVÁ. Mezigenerační solidarita : předběžná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu Hodnota dětí a mezigenerační solidarita. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 112 s. URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • Sociologie rodiny. Edited by Ivo Možný. 2. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 80-86429-05-9. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, skupinová diskuse a spolupráce, domácí práce.
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako přednáška a seminář. Podmínky úspěšného ukončení jsou následující: 1. Během semestru 5 minutové vystoupení – informace týkající se realizovaných výzkumů vtahujících se k tématu hodiny (na základě dohody s vyučujícími). 2. Individuální vypracování seminárního úkolu.
Informace učitele
Ke kurzu bude vytvořen el. kurz v elfu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.