PG22B38 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 9:10–10:45 G02
Předpoklady
Předpokládá se pokročilá znalost práce s počítačem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog, sociální sítě aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.
Osnova
  • Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti? Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzdělávání Víceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání. Analýza webových stránek středních a základních škol. České školské portály. Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu. Internet v sociální pedagogice a poradenství. Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě. Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých. Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
  • ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. info
    neurčeno
  • How the Internet works (Orig.) : Jak pracuje Internet. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK. E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13. Brno: Masarykova univerzita, 2008, roč. 13, č. 1, s. 101-126. ISSN 1211-6971. Fulltext info
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. Jak pracují dnešní učitelé s ICT? Učitelské listy. Praha: Agentura Strom, 2007, roč. 15, č. 3, s. 2-4. ISSN 1210-6313. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK. Přesvědčení učitele jako klíčový faktor e-learningu. Kvalitativní výzkum vysokoškolské e-learningové výuky. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, s. 454-460. ISBN 978-80-7041-573-3. info
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2006, LVI, č. 4, s. 335-347. ISSN 0031-3815. info
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. info
  • BRÁZA, Jiří. Internet.cz : jak hledat a najít. 3. aktualizované vyd. Praha: Grada, 2001, 128 s. ISBN 8024790025. info
  • RENDA, Miroslav. Český Internet a MS Internet Explorer 5 : podrobný průvodce začínajícího uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 260 s. ISBN 8071698466. info
  • Český Internet Explorer 5. Edited by Miroslav Renda. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 125 s. ISBN 8071698458. info
  • HLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu : jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, ix, 205. ISBN 8072261827. info
  • SMEJKAL, Vladimír. Internet @ [tři paragrafy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 166 s. ISBN 8071697656. info
  • PŘÍHODA, Petr a Jiří ZACPAL. Internet pro začátečníky. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 1999, 193 s. : i. ISBN 80-85389-17-2. info
  • TURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998, 49 s. info
  • KASTNER, Aleš. Internet a intranet v prostředí Windows NT. [Praha]: GComp, 1998, 400 s. ISBN 80-85649-69-1. info
  • ROSENOER, Jonathan. Cyberlaw : the law of the Internet. New York: Springer, 1997, xiv, 362. ISBN 0387948325. info
  • KUBICA, Jan. Internet :efektivně. 1. vyd. Brno: CCB, 1997, 188 s. ISBN 80-85825-20-1. info
  • Internet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997, 72 s. ISBN 80-7202-197-4. info
  • VOJÁČEK, Josef. Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997, s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. info
  • KOSEK, Jiří a Veronika JANÍKOVÁ. Internet : první kroky českého uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 125 s. ISBN 8071694215. info
  • ŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996, 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/
Literatura: Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. Aufenanger, S., Schulz-Zander, R., Spanhel, D. Jahrbuch Medienpädagogik 1. Opladen 2001. Baranovič, R., Moravčíková, L., Šnajder, L. Internet pro střední školy. Praha: Computer Press, 1999. Bráza, J. Internet Jak hledat a najít. Praha: Grada, 2001. Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS, 2003. Busch, W., H. Internet für Lehrer. Frankfurt/Main, New York 1998. Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. Franců, M., Hrbáček, J., Švec, A. Informační technologie. Brno: PdF MU, 1998. Gertsch, Ch., A. Lernen und lehren mit Internet. Eine Einführung ins Internet für das Selbststudium und den Unterricht. Aarau 1999. Hildebrand, J. Internet-Ratgeber für Lehrer. Köln 1996. Chrdle, P. (ed.). Současné trendy ve vzdělávání. Praha 1995. Issing, L., J., Klimsa, P. (ed.). Informationen und Lernen mit Multimedia. Weinheim 1997. Kammerl, R. (ed.). Computergestütztes Lernen. München, Wien 2000. Kusala, J. Internet ve škole. Praha: Fortuna, 2000. Mareš, Jan, Čižinský, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Perrochon, Louis. School goes Internet. Das Buch für alle Lehrerinnen und Lehrer. Heidelberg 1999. Počítače na základních a středních školách. Praha 2000. Rambousek, V. aj. Práce s počítačem. Praha 1997. Rambousek, V. aj. Technické výukové prostředky. Praha 1989. Růžička, O. Internet pro učitele. Praha: Computer Press, 2001. Řezníček, P. Internet pro studenty. Praha: Computer Press, 2001. Říha, P. Slovník počítačové informatiky. Ostrava 2002. Skalková, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. Slavík, J., Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál, 1997. Strach, Jiří. Využití počítačů ve výuce. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU, 1996, s. 82 89. Zounek, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. s. 61-73. Zounek, J., Kříž, R. Internet pro pedagogy. Praha 2001. Zounek, J., Kříž, R., Kunzová, Z. Internet nejen pro studenty. Praha 2003.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět byl do minulého roku vypisován pod názvem Internet ve vzdělávání. Od letošního roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT ve vzdělávání.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.