FF:PH0213 Hist. škola filosofie vědy - Informace o předmětu
PH0213 Historická škola filosofie vědy
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. David Šimeček (přednášející)
PhDr. Antonín Dolák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová - Rozvrh
- každé liché pondělí 15:50–17:25 C32
- Předpoklady
- PH1101 Úvod do studia filozofie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni orientovat se v problematických otázkách filosofie vědy týkajících se provázanosti vědy, kultury a společnosti. Na podkladě nabytých znalostí a možných přístupů si studenti dokáží zdůvodnit (na podkladě toho přijmout, anebo odmítnout) často nereflektovaně přijímaný předpoklad nejvyšší epistémické autority vědy vzhledem k dalším formám kognitivních aktivit lidského ducha.
- Osnova
- K. R. Popper, R. Carnap (demarkační kritéria)
- Collingwood, Koyré, Bachelard (epistemologický zlom)
- T. Kuhn (vědecké revoluce)
- P. Feyerabend (metodologický anarchismus)
- I. Lakatos, L. Laudan (výzkumné programy)
- S. Toulmin (hledání jistoty, koncept "reasonableness")
- Kauzalita jako podmínka vědeckého bádání
- Epistémický primát vědeckého přístupu versus metodologický relativismus
- Literatura
- doporučená literatura
- Lakatos, I. Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes. In: Lakatos, I., Musgrave, A. (eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press 1974.
- Toulmin, Stephen. Cosmopolis: the hidden agenda of modernity, Chicago: University of Chicago Press, 1992.
- Feyerabend, Paul K. Science in free society, London: NLB, 1978.
- KOYRÉ, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Translated by Petr Horák. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2004, 261 s. ISBN 8070215860. info
- FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Translated by Jiří Fiala. Vyd. 1. Praha: Aurora, 2001, 430 s. ISBN 8072990470. info
- Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
- Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
- LAUDAN, Larry. Science and relativism : some key controversies in the philosophy of science. Chicago: University of Chicago, 1990, xiii, 180. ISBN 0226469492. info
- BACHELARD, Gaston. Nový duch vedy. 1. vyd. Bratislava: Pravda, 1981, 163 s. info
- Výukové metody
- Výklad doprovázený diskusí mezi studenty a vyučujícím
- Metody hodnocení
- Zápočet lze získat za zpracování tématicky relevantní seminární práce (případně za přednesení referátu) a za aktivní účast na semináři.
- Informace učitele
- Předmět je vhodný pro studenty bakalářského programu oboru filosofie.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/PH0213