PH0213 Historická škola filosofie vědy

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. David Šimeček (přednášející)
PhDr. Antonín Dolák, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Rozvrh
každé liché pondělí 15:50–17:25 C32
Předpoklady
PH1101 Úvod do studia filozofie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni orientovat se v problematických otázkách filosofie vědy týkajících se provázanosti vědy, kultury a společnosti. Na podkladě nabytých znalostí a možných přístupů si studenti dokáží zdůvodnit (na podkladě toho přijmout, anebo odmítnout) často nereflektovaně přijímaný předpoklad nejvyšší epistémické autority vědy vzhledem k dalším formám kognitivních aktivit lidského ducha.
Osnova
  • K. R. Popper, R. Carnap (demarkační kritéria)
  • Collingwood, Koyré, Bachelard (epistemologický zlom)
  • T. Kuhn (vědecké revoluce)
  • P. Feyerabend (metodologický anarchismus)
  • I. Lakatos, L. Laudan (výzkumné programy)
  • S. Toulmin (hledání jistoty, koncept "reasonableness")
  • Kauzalita jako podmínka vědeckého bádání
  • Epistémický primát vědeckého přístupu versus metodologický relativismus
Literatura
    doporučená literatura
  • Lakatos, I. Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes. In: Lakatos, I., Musgrave, A. (eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press 1974.
  • Toulmin, Stephen. Cosmopolis: the hidden agenda of modernity, Chicago: University of Chicago Press, 1992.
  • Feyerabend, Paul K. Science in free society, London: NLB, 1978.
  • KOYRÉ, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Translated by Petr Horák. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2004, 261 s. ISBN 8070215860. info
  • FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Translated by Jiří Fiala. Vyd. 1. Praha: Aurora, 2001, 430 s. ISBN 8072990470. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
  • LAUDAN, Larry. Science and relativism : some key controversies in the philosophy of science. Chicago: University of Chicago, 1990, xiii, 180. ISBN 0226469492. info
  • BACHELARD, Gaston. Nový duch vedy. 1. vyd. Bratislava: Pravda, 1981, 163 s. info
Výukové metody
Výklad doprovázený diskusí mezi studenty a vyučujícím
Metody hodnocení
Zápočet lze získat za zpracování tématicky relevantní seminární práce (případně za přednesení referátu) a za aktivní účast na semináři.
Informace učitele
Předmět je vhodný pro studenty bakalářského programu oboru filosofie.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/PH0213