FF:PSA_053 Psychod. dětí a dosp. - Informace o předmětu
PSA_053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:10–15:45 C33
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II cyklu, předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 038, PSA 020 - Metodologie I,II, PSA 019, PSA 036 - Vývojová psychologie I, II; navazuje na předmět PSA 023 Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast a zpracování závěrečné práce - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v uceleném teoretickém přehledu; a částečně také základní praktickou zkušenost s metodami, které jsou v diagnostice těchto věkových skupin užívány nejčastěji. Očekává se aktivní účast včetně referátů o diagnostických technikách, se kterými se frekventanti již prakticky setkali /např. v rámci praxí a stáží, účasti ve výzkumných projektech atd./. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - teoretické orientace v aktuálně dostupných psychodiagnostických nástrojích pro věkovou skupinu dětí a dospívajících - adekvátně volit diagnostické metody pro základnější výzkumné nebo diagnostické účely - porozumnět výsledkům a závěrům zvolených testů nebo metod - na základě užitých technik vytvářet základní hypotézy diagnostických závěrů.
- Osnova
- Vymezení základních pojmů Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky Klasifikace psychodiagnostických metod Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů Testové metody: vývojové testy inteligenční testy a soubory testy speciálních schopností, znalostí a dovedností neuropsychologické soubory a metody projektivní metody kresebné techniky dotazníky objektivní testy osobnosti posuzovací škály Psychologická dokumentace a psychologický nález Demonstrace nejčastěji používaných metod
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
- ŘÍČAN, Pavel a Marie VÁGNEROVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991, 359 s. ISBN 80-201-0131-4. info
- ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
- Příručky k testům
- Výukové metody
- Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru: přednáška, referáty, diskuse, demonstrace diagnostických metod.
- Metody hodnocení
- Zkouška je ústní, před zkouškou jsou studenti povinni odevzdat písemnou práci /uznává se i písemné zpracování referátu presentovaného v průběhu semestru/v rozsahu nejméně tří stran. Zaměření práce může být: - praktické: popis osobní zkušenosti s diagnostickou metodou /odpovídající věkové skupiny/, včetně teoretického východiska, popisu administrace, vyhodnocení, interpretace, osobní reflexe a uvedení literatury. - teoretické: rozpracování zvolené diagnostické metody nebo skupiny diagnostických metod v širším rozsahu na základě studia literatury /teoretická východiska, popis techniky, administrace, vyhodnocení, diagnostický potenciál/, včetně uvedení literatury.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/PSA_053