PSA_053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 C33
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II cyklu, předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 038, PSA 020 - Metodologie I,II, PSA 019, PSA 036 - Vývojová psychologie I, II; navazuje na předmět PSA 023 Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast a zpracování závěrečné práce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v uceleném teoretickém přehledu; a částečně také základní praktickou zkušenost s metodami, které jsou v diagnostice těchto věkových skupin užívány nejčastěji. Očekává se aktivní účast včetně referátů o diagnostických technikách, se kterými se frekventanti již prakticky setkali /např. v rámci praxí a stáží, účasti ve výzkumných projektech atd./. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - teoretické orientace v aktuálně dostupných psychodiagnostických nástrojích pro věkovou skupinu dětí a dospívajících - adekvátně volit diagnostické metody pro základnější výzkumné nebo diagnostické účely - porozumnět výsledkům a závěrům zvolených testů nebo metod - na základě užitých technik vytvářet základní hypotézy diagnostických závěrů.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky Klasifikace psychodiagnostických metod Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů Testové metody: vývojové testy inteligenční testy a soubory testy speciálních schopností, znalostí a dovedností neuropsychologické soubory a metody projektivní metody kresebné techniky dotazníky objektivní testy osobnosti posuzovací škály Psychologická dokumentace a psychologický nález Demonstrace nejčastěji používaných metod
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Marie VÁGNEROVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991, 359 s. ISBN 80-201-0131-4. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • Příručky k testům
Výukové metody
Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru: přednáška, referáty, diskuse, demonstrace diagnostických metod.
Metody hodnocení
Zkouška je ústní, před zkouškou jsou studenti povinni odevzdat písemnou práci /uznává se i písemné zpracování referátu presentovaného v průběhu semestru/v rozsahu nejméně tří stran. Zaměření práce může být: - praktické: popis osobní zkušenosti s diagnostickou metodou /odpovídající věkové skupiny/, včetně teoretického východiska, popisu administrace, vyhodnocení, interpretace, osobní reflexe a uvedení literatury. - teoretické: rozpracování zvolené diagnostické metody nebo skupiny diagnostických metod v širším rozsahu na základě studia literatury /teoretická východiska, popis techniky, administrace, vyhodnocení, diagnostický potenciál/, včetně uvedení literatury.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.